Annons

Annons

Annons

Debatt
För(S)ämrade vägar och järnvägar

Under åtta år av Socialdemokratiskt styre har vi fått bevittna hur underhållet av våra vägar blivit allt sämre. Den så kallade underhållsskulden, det vill säga hur mycket pengar som saknas för att ha ett fullgott underhåll, beräknas av Transportföretagen till 42 miljarder för våra vägar år 2030 och redan nu till 45 miljarder för järnvägen. Trots att beslut tagits om åtskilliga miljarder mer till underhållet uppger Trafikverket att pengarna inte räcker. Såväl väg- som järnvägsnätet fortsätter förfalla.

Text: 

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Såväl väg- som järnvägsnätet fortsätter förfalla, skriver debattörerna.

Bild: Markus Boberg

Annons

I detta läge väljer regeringen att satsa på höghastighetståg, ett projekt som inte är samhällsekonomiskt lönsamt och som tar viktiga pengar från såväl väg- som järnvägsunderhållet. Dessutom har Trafikverket drastiskt ökat sin personal, ökningen mellan 2010-2020 har varit över 46 procent, till en årlig kostnad av cirka två miljarder. Dessa skrivbordstjänster underhåller inte en enda meter väg eller järnväg.

Annons

Annons

Sverigedemokraterna vill effektivisera Trafikverket och stoppa satsningen på höghastighetståg. I stället vill vi bygga mer dubbelspårig järnväg, bygga bort flaskhalsar i vägnätet såväl som järnvägsnätet och framför allt underhålla den befintliga infrastrukturen. Minska antalet skrivbordstjänster på Trafikverket, och lägg dem istället på underhållspersonal. Lägg ner prestigeprojektet höghastighetståg. Använd skattepengarna mer effektivt och satsa på underhåll så att de som pendlar slipper stå på perrongen och vänta på ett försenat tåg, eller ett tåg som inte ens kommer.

Sverigedemokraterna

Thomas Morell

Trafikpolitisk talesperson

Patrik Jönsson

Riksdagsledamot trafikutskottet

Mattias Eriksson Falk

Riksdagskandidat Gävleborg

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan