Annons

Annons

Annons

Debatt
Stoppa regeringens resa mot 100 miljarder i underhållsskuld

Sverige måste fungera och detta förutsätter att blodomloppet för jobb och tillväxt – infrastrukturen – går att lita på. I dag tvingas vi varje vecka läsa rubriker om tågkaos, flygkaos och skenande bränslepriser. Hastigheten sänks på hundratals mil statlig väg, godstransporter tar onödigt lång tid till följd av flaskhalsar och pendlare fryser alternativt svettas beroende på årstid i väntan på försenade pendlingståg.

Text: 

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Maria Stockhaus, M.

Bild: Harri Sternljung

Annons

Nästkommande planperiod investerar staten nästan 900 miljarder kronor i infrastruktur. Moderaterna är överens med regeringen om att detta är pengar som verkligen behövs med prioriterar att få valuta för de skattepengar som satsas på infrastruktur i stället för olönsamma skrytprojekt.

Det stora problemet med svensk infrastruktur som vi alla möter varje dag, är bristande underhåll. Sverige hade en beräknad underhållsskuld motsvarande 77 miljarder kronor år 2021. Vägar har fått förfalla och inte byggts ut, järnvägar där växlar och teknik inte moderniserats. Regeringen fortsätter att underfinansiera underhållet och Trafikverket är tydliga med att både järnväg och väg kommer att försämras. Miljarder kronor slösas bort och viktig infrastruktur kommer inte på plats.

Annons

Annons

Moderaterna vill att en ny borglig regering efter valet prioritera det som är ger hållbara jobb och tillväxt. För Gävleborgs län är Nya Ostkustbanan, fyrspår Uppsala-Stockholm samt rustningen av länets vägnät särskilt prioriterat för oss moderater. Hastigheten ska återställas – inga nya sträckor ska få sin hastighet sänkt och vägarna ska rustas för riktigt tunga lastbilar, så kallade BK 4. Den industriella utvecklingen liksom besöksindustrin i länet är helt beroende av en robust järnväg och väl underhållna vägar. Detta går före dyra och onödiga höghastighetståg.

Om Moderaterna får väljarnas förtroende i valet i september vill vi därför omedelbart påbörjade arbetet med att i grunden reformera svensk infrastrukturpolitik. Det saknas inte pengar för infrastruktursatsningar det närmaste decenniet men väl politisk förmåga hos regeringen.

I september har svenska folket möjlighet att med sina röstkort agera utifrån de brister de möter i sin vardag och välja en ny regering som tar tag i Sveriges problem. En regering som ser till att infrastrukturen – blodomloppet för jobb, trygghet och tillväxt – fungerar och hållbart bygger vårt land och Gävleborgs län starkt.

Moderaterna

Maria Stockhaus

Infrastrukturpolitisk talesperson

Lars Beckman

riksdagsledamot Gävleborg

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan