Vi lastar kajaker vid Gamla hamnen i Sandviken på en bättre begagnad Bedford som vi fått köpa av Sandvikens Järnverk för en symbolisk summa. Tror den hade gått med internpost inom verket. Kanske var det på grund av den jag aldrig köpte en engelsk bil.
Vi spänner fast två K-2:or (tvåmanskajaer), fyra K-1:or och en K-4:a. på taket. Det är inte så mycket vikt, en K-1:a väger bara tolv kilo men är ett skapligt vindfång. Fyrmanskajaken är elva meter lång!
Spännande att ratta bilen genom städernas kurvor med cyklister, trafikstolpar och annat som stack upp. Det var ändå helt lagligt att köra den långa kajaken på taket, det hade vi kollat upp. En transportförsäkring hade vi också. Vi ska säkert på ett SM eftersom K-4:an är med, det var inte så vanligt att vi körde omkring med den.
Annons
Annons
Året kan vara 1970. I det lilla plåtskjulet med spetsigt tak sålde Gustav Porat oljeblandad bensin till aktersnurror. Arne Andersson i egengjord batik-t-shirt framför. Vid främre dörren Lasse Åkerlund, sedan Ulf Göransson och vid bakdörren Hasse Westblom också i batik-t-shirt, inne då med batik. Under reklamskylten, Cykeltjänst Sport Hörnan, ser man Kristian Müller.
Det var ännu mer spännande när vi hade fyrmanskajaken på en personbil men det gick det med.
Lasse Halvarsson
lasse.halvarsson@telia.com

Fyrmanskajak på en Saab.