Annons

Annons

Annons

Debatt
Vad hjälper billig diesel om vi drabbas av bränder och översvämningar?

Att planeten befinner sig akut klimatnödläge går inte längre att förneka. Om vi i Sverige skall klara våra åtaganden i Parisavtalet måste våra utsläpp av växthusgaser halveras mellan 2020 och 2030.

Text

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Ann-Britt Lindmark-Lagerwall, MP-

Bild: Privat

Annons

Vår egen klimatlag från 2017 som är relaterad till Parisavtalet från 2015 tvingar oss att minska utsläppen från vägtrafiken med 70 procent mellan 2010 och 2030. I Sverige kommer en tredjedel av de inhemska koldioxidutsläppen från vägtrafiken så det är absolut nödvändigt att snabbt åtgärda det om vi skall nå klimatmålen.

Andelen rena elbilar är redan nu 50 procent vid nybilsregistrering. Självklart kommer dock äldre fossilbilar att finnas kvar på våra vägar under många år framöver.

Det är oroande att övriga partier i riksdagen nu i samband med inflation och räntehöjningar tävlar om att överträffa varandra med förslag som styr oss bort från de nödvändiga klimatmålen. Detta kan ses tydligt i Moderaternas inlägg i debatten och nu senast i länets tidningar 8 juli.

Annons

Gärna utsläppsminskningar, men inte nu säger man som om det vore möjligt att förhandla med de fysikaliska och meteorologiska lagar som styrs av den globala uppvärmningen. Det är oärligt och oansvarigt med populistiska förslag som känns bra för stunden men som obönhörligt för oss närmare en situation som vi inte längre kan hantera.

Annons

Vad hjälper oss billig diesel om våra boplatser drabbas av bränder, översvämningar varvat med extrem torka med brist på livsmedel och dricksvatten som följd?

Förslagen om sänkt skatt på bensin och diesel samt pausad reduktionsplikt är ett dråpslag mot det nödvändiga klimatarbetet. Reduktionsplikten innebär obligatorisk årlig successivt tilltagande inblandning av biodrivmedel i diesel och bensin fram till 2030. Biodrivmedel är en bristvara och dyrare än fossila drivmedel men är nödvändigt eftersom det sänker koldioxidutsläppen påtagligt.

Givetvis är vi medvetna om att priserna på fordonsbränslen är svåra att hantera för den som är tvungen att använda bilen i vardagen och inte har tillgång till kollektivtrafik. Samtidigt visar ju undersökningar att många bilresor sker vanemässigt och oreflekterat.

I Gävleborg kan 50 procent av befolkningen gå eller cykla till arbete eller skola på max 30 min. Minskad användning av bilen är bra för både plånboken, vår hälsa och miljön.

Vi i Miljöpartiet vill ge riktat nödvändigt stöd till jordbruket och åkerinäringen som ju ännu så länge inte har elektrifierade fordon och maskiner. Dessutom ger vi stöd till folk i landsorten och landsbygden som inte har tillgång till kollektivtrafik.

Istället för sänkt skatt på drivmedel vill vi använda våra gemensamma skattepengar till att påskynda och underlätta elektrifieringen av vägtrafiken.

Subventioner till dieselslukande stadsjeepar blir det däremot inte tal om.

Miljöpartiet i Hudiksvall

Lina Johnsson

Ann-Britt Lindmark-Lagerwall

Nanok Stagnell

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan