Annons

Annons

Annons

Litteraturfestivalen Gävlit

En berättelse om snökaoset 1998 som vi inte har hört tidigare

Efter höstens dubbelutställning i Gävle är nu också Salad Hilowle aktuell med sin debutbok. En berättelse där han ger ordet till sin mormor. En mycket vacker bok, skriver Kristian Ekenberg. Kommande helg kan du möta Salad Hilowle under litteraturfestivalen Gävlit.

Text

Det här är en recension.Analys och värderingar är skribentens egna.

Alla dessa historier som vi har hört om det stora snöfallet över Gävle 1998. Anekdoterna, fotografierna, en episod som har blivit en del av Gävle-identiteten.

Man kan tro att alla skärvor av denna berättelse har samlats in. Rentav tjatats sönder. Men i Gävle-konstnären Salad Hilowles debutbok “Halima om de sina” finns ett perspektiv som åtminstone inte jag har hört tidigare av hur det var att bo i Gävle dessa snöiga vintermånader.

Läs mer: Salad Hilowle är höstens konsthändelse i Gävle

Under hösten har vi kunnat se Salad Hilowles dubbelutställning på Länsmuseet och Konstcentrum. Nu är Gävle-konstnären också bokaktuell och kommer till Gävlit kommande helg.

Bild: Fredrik Björkman

Annons

Annons

Perspektivet är av en somalisk kvinna som kommit till staden bara några månader före snön började falla och som fick snökaoset som ett av sina första intryck av det nya hemlandet.

“Tidigare upplevde jag människorna blyga och stela men under dessa dagar när snöstormen var som värst såg jag en gemenskap. En ung man hjälpte mig komma fram genom snön, människor vinkade. Samma dag som snöstormen hade lagt sig och allt nästan började rulla igen fick jag se en brinnande bock mitt i staden.”

Hon som berättar är Halima, Salad Hilowles mormor. I sin bok ger han henne ordet och det som formas är en berättelse om ett nomadliv, en livshistoria om att vara kluven mellan två länder och kulturer.

I korta, poetiska brottstycken som i sin form ligger dagboken nära berättar den åldrande kvinnan om sitt liv. Det som har varit, men också det som är nu. Åren som tagit ut sin rätt, tröttheten, oron för de sina. Familjen som är så viktig i det forna hemlandet utan en fungerande stat i kontrast till det statsindividualistiska Sverige.

Det är en mycket vacker bok, där de korta texterna omgärdas av dokumentärfoto och där bilderna berättar lika mycket, om inte mer, som texten. Ibland illustrerar de rakt av vad Halima berättar, som med fotografier från ett snöigt Gävle, ibland är fotografierna mer associativa.

För Halima, som växte upp utan ett skriftspråk, blir orden någonting som ligger livet nära. Tröttheten kan ta över, ändå vill hon formulera sig.

“Jag vill skriva i luften som växterna skriver stjälkar och grenar. Jag vill skriva för att finnas för min familj. Jag vill berätta om de mina”.

Annons

Annons

Med sin bok, som lika mycket är ett konstverk, vill Salad Hilowle ge röst till någon som till stora delar är osynlig i den svenska offentligheten. En åldrad invandrarkvinna från Somalia.

Ett uttalat syfte är också att visa att vi har mer gemensamt än vad vi kan tro, oavsett vilken bakgrunden är. Det är en röd tråd som går genom hela Salad Hilowles konstnärskap. Att söka efter broarna, inte klyftorna som skiljer åt.

Efter att ha levt decennier i sitt nya hemland kanske det är så att Halima har mer gemensamt med andra äldre kvinnor med svensk bakgrund än med någon annan samhällsgrupp. Hon berättar om väninnan Nelly som har åldrats in i ett samhälle som inte längre bryr sig om henne, uppvuxen i ett fattigare Sverige men där familjebanden av nöden var lika starka som i Somalia.

“Gång på gång pratade Nelly om hur hennes generation hade byggt Sverige till vad det är idag. Men så blev hennes generation bortglömd eftersom de aldrig krävde något för sitt slit”.

Halima är en klok dam med livserfarenhet som hon kan slösa med. I en av bokens finaste delar så tänker hon på den alkoholiserade mannen på Nordost, som kan skrika rasistiska ord efter dem. Han som var en glad man när hon först kom i kontakt med honom på 90-talet, men som hårdnade i sin spritindränkta bitterhet. Hon funderar kring vad det är som har gjort honom så arg och trots att han beter sig så illa så kan hon ställa sig över situationen och istället fråga om han vill följa med till moskén när han är nykter.

Annons

Det är lätt att dela Halimas grubblande om alla ilskna gubbar och varifrån deras märkliga hat kommer ifrån.

Salad Hilowle räknas som en av Sveriges mest lovande konstnärer och hans dubbelutställning i Gävle under hösten – på Konstcentrum och Länsmuseet – uppmärksammas till och med av huvudstadens konstkritiker som sällan annars letar sig hit. Med “Halima om de sina” visar Salad Hilowle ännu en gång vilken stark röst han har – och han gör det genom att smälta samman den med sin mormors.

Under litteraturfestivalen Gävlit kommande helg kommer Salad Hilowle till Gävle och den regionala bokmässan i Folkteaterns lokaler för att samtala med journalisten Wenda Hajo om “konst, litteratur och den somalisvenska erfarenheten”.

Fakta

Litteratur

Salad Hilowle

“Halima om de sina”

(Volante förlag)

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan