Annons

Annons

Annons

Tågkaos

Svart på vitt efter bytet till Mälartåg – tio resor värre med inställda avgångar

Mälartåget mellan Gävle och Uppsala är tyvärr inställt.

Så har det låtit massor med gånger under sommaren och hösten efter att MTR tog över driften.

Nu visar statistik att det blivit tio gånger vanligare med inställda tåg jämfört med åren dessförinnan då Transdev hade ansvaret.

Text: 

Under sommarmånaderna var det många inställda turer. En av orsakerna som angavs var brist på personal. Generellt är det också brist i landet på utbildade lokförare.

Bild: Catharina Hugosson

Annons

12 juni tog MTR över driften av Upptågssträckan mellan Gävle och Uppsala. Samtidigt döptes tåget om till Mälartåg.

Övertagandet kantades av en rad inställda tåg och resenärer som var mycket missnöjda. MTR.s presschef Carl Fredrik Johansson hävdade att det inte var värre än när Transdev körde tåget.

Men statistiken talar sitt tydliga språk – det är minst tio gånger fler tåg som ställs in efter bytet av entreprenör.

Under juli-augusti 2019 med Transdev som operatör ställdes 26 avgångar in. Under samma period året efter ställdes nio avgångar in. Med MTR vid rodret har antalet avgångar som inte blir av tiodubblats, under juli ställdes 126 avgångar in och i augusti 139.

Niklas Ekström, kommunikationschef på MTR, menade att redan inplanerade semestrar ställde till det när man tog över driften av tåget mellan Gävle och Uppsala. Foto. privat.

Annons

Annons

LÄS OCKSÅ: Strulig start för Mälartåg – så säger bolaget och de hårt prövade resenärerna

Niklas Ekström kommunikationschef på MTR, anger som orsak till de många inställda tågen krångel med semestrar.

– Vi ärvde föregående operatörs semesterplanering. Vi fick tyvärr den inte att fungera som vi önskat och vi hade inte heller möjlighet att i dialog med våra medarbetare köpa ut semester. Detta då det vanligtvis bör göras i god tid innan semester börjar och vi tog över den 12 juni.

I oktober i år har antalet inställda avgångar mellan Gävle och Uppsala minskat jämfört med augusti-september, vad berodde det på?

– Dels har vi inte följdeffekterna av sommarens semester och de fall av att vi flyttade semestrar för att minska problemen som uppstod i juli och augusti och även lägre sjukskrivningstal. Vi har även justerat i tidtabellen för hela Mälartåg för att ha bättre förutsättningar att skapa en pålitlig och förutsägbar trafik.

När Johan Örjes (C), ordförande i trafiknämnden Region Uppsala, får veta siffrorna så upprepar han det som han sagt i tidigare intervjuer:

– Vi är inte alls nöjda med det som MTR presteterat, de har inte klarat av att leverera den trafik som har beställts. Även om jag inte haft de exakta siffrorna så har vi ändå vetat om att det varit så här dåligt. Egentligen blir jag inte förvånad alls när jag hör siffrorna, säger Johan Örjes (C).

Annons

– Det har till och från varit problem också under Transdevtiden men det har inte varit i närheten mot vad det varit nu.

Annons

Vid sidan av diskussionerna med MTR om alla inställda avgångar grunnar Region Uppsala på någon form av kompensation till drabbade resenärer. Vad det kan bli är ännu inte bestämt.

Bild: Amanda Jansson

Upphandlingen av MTR som entreprenör för tågssträckan mellan Gävle och Uppsala gjordes av Mälardalstrafik - ett samarbete mellan regionerna i området bland annat Region Uppsala. I styrelsen sitter Johan Örjes (C) som en av representanterna för Region Uppsala.

Vad tänker du om uttalandet från MTR att det inte blivit fler inställda tåg?

– Jag kan inte kommentera vad en presschef sagt vid ett tidigare tillfälle, svarar Johan Örjes.

I nya tidtabellen som kommer 11 december har MTR tagit bort avgångar, behövs det inte en ny upphandling av tågentreprenör om man gör det?

– Nej, de gör det här ensidigt och då finns det regler i avtalet för det. Det blir avräkning i deras ersättning i form av viten.

Du är ju vald politiker vilket ansvar har du för den uppkomna situationen, ni har ju gått med i Mälardaltrafik?

– Det har varit en stor politisk enighet kring det här. Där kan man säkert gå tillbaka och fundera på om det skulle ha gjorts några andra val. Det här var det som såg ut att vara minst risk.

Johan Örjes (C) menar att MTR kan ta bort avgångar inom ramen för avtalet. Men att det blir avdrag på ersättningen i form av viten. Foto: Magnus Laupa.

Annons

Fakta

Så stor andel av tågen har ställts in

MTR uppger att det skulle ha körts 1355 Mälartåg mellan Gävle och Uppsala under juli och 1941 i augusti i år. Med 126 inställda tåg i juli ger det nio procent. 139 inställda tåg i augusti ger sju procent. I oktober hade siffran sjunkit till fem procent.
I samarbetet Mälardalstrafiken ingår Region Stockholm (35 %), Region Sörmland (13 %), Region Uppsala (13 %), Region Västmanland (13 %), Region Örebro län (13 %) och Region Östergötland (13 %).

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan