Annons

Annons

Annons

Hofors

Vägarbetet på E16 halvvägs – så säger Hoforsborna om böket och stöket

Knöligt och trångt för bilar. Slukade trottarer och avstängda sidovägar. Vägarbetet på E16 påverkar – nästan – alla som bor och verkar i Hofors. I vinter sätts det på paus, men det är långt ifrån färdigt.

Tidningen tog en tur runt avspärrningar och staket för att höra hur ortsborna påverkas.

I mars började ombyggnationen av E16 genom Hofors. Vägen ska bli snyggare och säkrare. Utmaningen: Det finns inga alternativa vägar.

Vägarbetet har pågått länge och ska fortsätta länge till.

Bild: Ebba Pettersson

Trafiken får snirkla runt arbetet på cykelbanor och trottoarer. Anslutande vägar har stängts av till och från. Och det har märkts, berättar Arne Evertsson på Hofors Sparköp.

– Vägarbetet påverkar handeln. Vissa kunder har pratat om att de inte tar sig hit lika ofta som de vill. Men vi ser med tillförsikt på framtiden, det kommer bli bra när det är klart, säger han.

"Spar-Arne" Evertssons kunder har haft svårt att ta sig fram till butiken.

Bild: Ebba Pettersson

Annons

Annons

Han lyfter fram att de som jobbar med vägarbetet, personalen hos huvudentreprenören Westcon, gör stora insatser i vardagen.

– De är väldigt tillmötesgående och sköter säkerheten bra. Kunderna har kunnat känna sig trygga när arbetet pågår här utanför.

Även Helena Hermansson, som som arbetspendlar till Hofors, har noterat anläggningsarbetarnas insatser.

Helena Hermansson är imponerad av hur väl den tillfälliga vägbanan sköts.

Bild: Ebba Pettersson

– När det har regnat blir det riktigt knöligt, men de är där direkt och skrapar. Jag tar gärna att det är krångligt nu, för det kommer bli så bra sedan. Ta till exempel den nya cirkulationsplatsen vid macken – vilken skillnad, säger hon.

Den nya rondellen är stor, oval och framför allt öppen för trafik. Efter att ha kollat in den, passar tidningens reporter på att föra berömmet vidare till Lars Myrlund som jobbar för Westcon.

– Vad roligt att höra! Vi försöker göra det bästa vi kan av situationen, säger han.

Anläggningsarbetaren Lars Myrlund får en hel del glada tillrop från Hoforsborna.

Bild: Ebba Pettersson

Vägarbetet har inneburit problem för mat- och fikaställena längs vägen.

– Genomfartstrafiken har varit viktig för oss men det har blivit betydligt färre som stannar till. Vi jobbar extra mycket med marknadsföring på Facebook och Instagram, det är tur att det finns, säger Linda Ahlsén på Fiket.

Annons

Både Pizza Corner och Fiket har haft färre kunder än normalt, under tiden som vägarbetet pågått.

Bild: Ebba Pettersson

Annons

Krögaren Vinh Thach har två restauranger längs vägen. Vid Mekong var infarten avstängd i över en månad.

– Jag har stamkunder, de kommer alltid. Men förr var det Corona och sedan blev det det här med vägen. Jag tänker mest på personalen för jag vill att de ska ha kvar sina jobb. Och på hur jag kan utveckla restaurangerna i sommar, säger han.

Vinh Thach kämpar på med sina restauranger, genom pandemi och sedan vägarbete.

Bild: Ebba Pettersson

Även i centrum har företagare påverkats, inte minst för att Centralgatan varit avstängd under en lång period.

– Kunderna hittar inte hit som tidigare. Jag har folk som brukar komma in på väg mellan Falun och Gävle för att köpa en blomma, det har varit krångligt för dem, säger blomsterhandlaren Kicki Östberg.

Hon skickar med ett förslag för framtiden. Tidigare fanns en skylt vid E16 mot centrum.

– Jag vill se en skylt med alla företags loggor. Det behöver inte vara stort, bara så man ser vilka butiker som finns här, säger hon.

Stig Hedström bor norr om centrum och märker knappt av vägarbetet.

Bild: Ebba Pettersson

Utanför hennes butik berättar Hoforsbon Stig Hedström att han knappt märker av vägbygget.

Annons

– Det bekommer mig inte. Jag bor i Robertsholm och har fri väg in till centrum, säger han och skrattar.

På Trafikverket är Mikael Oscarson projektledare för "Genomfart Hofors". Han berättar att vägarbetet i stort sett är i fas med planeringen. I vinter blir det paus på cirka tre månader. Då ska trafiken rulla på nästan som vanligt, utan avspärrningar och gropar.

Centralgatan upp mot centrum har varit avstäng under en lång period.

Bild: Ebba Pettersson

Annons

Det kommer finnas lite personal på plats, för en stödmur ska byggas som förberedelse för en busshållplats.

– De ska hålla koll också. Vi kan inte asfaltera nu när det blivit så mycket vinter, så en del grusväg är kvar. Det är inte optimalt och personalen behöver skrapa vid behov, säger Mikael Oscarson.

Företag som påverkas negativt kan ansöka hos Trafikverket om att få ersättning. Ännu har inget betalats ut, men en ansökan handläggs.

Orangea skyltar och pilar syns här och var.

Bild: Ebba Pettersson

– Företaget har skickat in uppgifter om sin omsättning innan och under arbetet. Verksamheten måste visa att det har blivit en negativ påverkan, säger han.

Om omsättningen var låg även under pandemin, kan det bli svårt att visa på en ny minskning. Att skicka in uppgifter månad för månad ska ändå göra att det finns en chans att få ersättning, enligt Mikael Oscarson.

Hittills har en stor del av arbetet gjorts under jord. När det är klart fortsätter arbetet med ytor och vägbana.

Det är mycket kvar att göra, men till hösten ska Hofors vara öppet igen.

Mycket av arbetet hittills har skett under jord, i gropar och schakt.

Bild: Ebba Pettersson

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan