Emelie Farkas är en av de mer begåvade konstnärerna som har gått ut från Gävle Konstskola under senare år, och nu har hon gått vidare till Konstfack. Det är inte alltid vi i Gävle/Gästrikland får chans att följa begåvningarna på deras resa när de fortsätter till högre utbildningar, så därför är det roligt att Emelie Farkas nu har en separatutställning på Länsmuseet Gävleborg.
Utställningen är en del av Lars Mattons stipendium som konstnären tilldelades 2020, samma år fick hon även Karin och Erik Engmans stipendium. Den som såg Emelie Farkas slututställning i Kulturcentrum Sandviken 2020 kommer att känna igen sig i “Krås och krona”. Med fabeln som utgångspunkt fortsätter Emelie Farkas att utforska maktrelationer.
Annons

"I soffan".
Bild: Kristian Ekenberg
Annons
Förutom stipendiets lokala koppling så finns det även en sådan i materialval och tematik. Järnriket Gästrikland med dess stora skogar och slaggsten. Emelie Farkas var under studietiden bosatt i Bodås och har använt delar av stipendiepengarna till att utbilda sig i att skulptera i gjutjärn. Slaggsten donerad från Kratte masugn används också i skulpturerna.
Gruvhålen i trakterna där hon bodde i västra Gästrikland inspirerade under skogspromenader.
– Jag började fantisera om en hel värld, säger hon om hur erfarenheterna från Gästrikland har tagit sig in i skapandet.
Fakta
Konstkollen
Fler utställningar i Gästrikland värda ett besök.
* Kristoffer Zetterstrand på Gävle Konstcentrum. Klassiskt måleri, men samtidigt i den tekniska utvecklingens spjutspets. Se konstnären som skapar detaljerade 3D-animationer av världar som han sedan målar av med utsökt teknik. En av utställningarna att absolut inte missa i år.
* Jonas Ekman på Galleri Boken, Hofors. Country noir-stämningar i akvarell av en gästrikekonstnär som hittar skönhet i förfallet.
* Berit Norrbelius Lindberg på Galleri K, Gävle. Gävle-konstnären Berit Norrbelius Lindberg ställer ut bland annat marina motiv med vernissage i helgen. Vi återkommer med en rapport från den utställningen.
... och så mer konstnytt: Nu är det klart att det är Lisa Ceder som vunnit Gävle Konstskolas tävling om vem som får pryda entrén till Bollnäs folkhögskola det närmaste året. Det blir verket "Peculiar" som besökare kommer att kunna se där.
Annons
Annons
Kråset och kronorna har hon inspirerats av från historiskt måleri. Symbolerna för makt har flyttats över till naturen. Civilisation, representerad av eleganta men opraktiska attribut, möter det vilda och det är i spänningen mellan de två världarna som Emelie Farkas konst befinner sig.
Djuren som en del av hennes fantasi har funnits med sedan barnsben.
– När jag växte upp hade vi många djur på gården och för mig har djuren alltid varit väldigt familjära.
I fabelns form tar det mänskliga dramat med dess maktstrukturer plats i skogen. Det finns någonting skrattretande i att se kaniner och andra djur snofsa till sig med krås – och i det skrattet får man syn på sig själv och sina egna försök att ställa sig över naturen och med lånta fjädrar klättra i hierarkin.
Kronorna som utställningens titel syftar på är älgens krona, här förvandlad till utsökta glasskulpturer. Lite mer undanskymda är de grafiska bladen i mezzotint, men de är mycket fina och levande.

"Kråsräv".
Bild: Kristian Ekenberg
Lite roligt är att utställningen visas intill en fotoutställning med motiv från kungliga besök i Gävle genom åren. Man ser nästan kungen och Silvia i de två kaninerna i målningen “I soffan”.
Passa på att se Emelie Farkas, för nästa gång hon ställer ut kanske det krävs en resa till någon av huvudstadens stora konsthallar. Med på sin konstnärliga resa tar hon en bit av Gästrikland.
Annons

"Akleja och horndjuren".
Bild: Kristian Ekenberg
Fakta
Konst
Emelie Farkas
"Krås och krona"
Länsmuseet Gävleborg
Utställningen pågår 4/3–26/3

"Järnhjort".
Bild: Kristian Ekenberg