Siffrorna kommer från 2022 års nationella patientenkät från Sveriges kommuner och regioner (SKR).
Totalt är 87,5 procent av patienterna som besökt en akutmottagning i Gävleborg nöjda med tillgängligheten till akutvård i regionen.
82,1 procent är också nöjda med akutsjukvården som helhet, vilket är siffror som ligger på en liknande nivå som i resten av landet.
Annons

Åtta av tio är nöjda med akutsjukvården i Gävleborg.
Bild: Roxanne Nilsson
Annons
På områdena emotionellt stöd, delaktighet och involvering, respekt och bemötande samt kontinuitet och koordinering har dock Gävleborg något sämre siffror än övriga landet.
Minst nöjda är gävleborgarna med akutsjukvårdens information och kunskap, där endast 65,7 procent anser sig nöjda.
Framförallt vill patienterna ha bättre information om väntetider under besöket, vilken turordning vårdpersonalen tar hand om patienter samt var man kan vända sig om man behöver ytterligare hjälp eller har frågor efter besöket.
– Vi ser det som väldigt positivt att upplevelsen av tillgängligheten till vården har ökat och att helhetsintrycket är bra i stor utsträckning. Men vi ser också att vi behöver förbättra informationen och att ge emotionellt stöd. När de nya lokalerna är på plats kommer det bli lättare att informera om väntetider och annat, säger Walentin Lindholm, verksamhetschef för ambulans och akutsjukvården, i ett pressmeddelande.