Sedan starten för 35 år sedan har företaget funnits på flera olika adresser i Gävle. De nuvarande lokalerna finns i Atsahuset mitt emot gasklockorna på Brynäs där många andra kommunikationsbyråer också håller till.

Fotografen Peter Södergren Norin filmar Vidéas vd Ulf Gradin i green screen-studion.
Bild: Erik Wikström
– Vi tar ofta in konsulter som hjälper till med manus, ljud eller ljussättning. Själv fungerar jag som producent och projektledare, säger Ulf Gradin.
Förutom reklamfilmer producerar företaget rörlig bild och 3D-animeringar som kan användas i utbildningssyfte eller på mässor. Bland kunderna i Gävle finns Syntronic, Mackmyra Whisky, Gävle Energi, Gävle kommun och Brynäs IF.
Annons
– Geografiskt sträcker vi oss över Dalarna, Stockholm och Västmanland, säger Ulf Gradin.
Annons
I dagsläget jobbar fyra personer i företaget. Efter en svacka under pandemiåret 2020 har omsättningen återhämtat sig och ligger på cirka fyra miljoner kronor.

En dansare i en green screen-studio klipps in i en stadsmiljö.
Bild: Erik Wikström
Under pandemin blev möten via länk det nya normala och många företag gjorde en snabb digitaliseringsresa som annars hade tagit betydligt längre tid.
Ulf Gradin såg potentialen i att gå ett steg längre och jobba med virtuella världar. Ifjol byggdes därför green screen-studio i ett av rummen på kontoret.
– Där kan vi placera människor i vilka digitala miljöer som helst och göra visualiseringar i 3D, säger Ulf Gradin.
Green screen har länge används för påkostade specialeffekter inom filmindustrin. Nu är tekniken mer lättillgänglig och betydligt billigare än tidigare.

Pär Mostad jobbar med 3D-animering och postproduktion. På hans datorskärm dyker Ulf Gradin upp som en avatar – alltså en digital representation.
Bild: Erik Wikström
Vidéas nya affärsområde har redan lockat till sig kunder, däribland hisstillverkaren Cibes i Gävle och industriföretagen Sandvik och Alleima i Sandviken.
Som exempel visar Ulf Gradin en film som producerats på uppdrag av en kund. Två personer som i själva verket står i det lilla green screen-rummet ser ut att befinna sig i en stor tv-studio.
Där får de besök av en tredje person som klipps in från en annan green screen-studio. Sedan ändras miljön och de befinner sig plötsligt i ett kallt vinterlandskap.
Annons
Annons

Pär Mostad jobbar med 3D-animering och postproduktion, Peter Södergren Norin, är fotograf och Ulf Gradin är vd för Vidéa.
Bild: Erik Wikström
– Det här skapar helt nya möjligheter att mötas i samma miljö oavsett var på jorden man befinner sig, exempelvis i samband med en produktpresentation eller en kvartalsrapport, säger Ulf Gradin.
Företagsmässor kan också få en digital motsvarighet som kan besökas virtuellt.
– Man slipper flyga till Las Vegas eller Tyskland och bo på hotell. På så vis sparar företagen massor av pengar, säger Ulf Gradin.
Vidéa samarbetar med dotterbolaget Appstar Sweden kring satsningen på virtuella världar. Ulf Gradin tror att affärsområdet kan leda till fördubblad omsättning och fler anställda redan inom tre år.
– Det här är ett nytt ben att stå på. Jag tror att det finns ett intresse både hos nya och befintliga kunder.
Hur ser konkurrensen ut?
– Det finns några konkurrenter i Stockholm, men här i regionen är vi ganska ensamma, säger Ulf Gradin.

En verklig människa styr en avatar med hjälp av sensorer.
Bild: Erik Wikström

Pär Mostad jobbar med 3D-animering och postproduktion på Vidéa. Ulf Gradin är bolagets vd.
Bild: Erik Wikström

Reklambyrån Vidéa har funnits i 35 år. Ulf Gradin är vd.
Bild: Erik Wikström
Annons

Ulf Gradin är vd för Gävleföretaget Vidéa som fyller 35 år i år.
Bild: Erik Wikström
Annons

Green screen har länge används för påkostade specialeffekter inom filmindustrin. Nu är tekniken mer lättillgänglig och betydligt billigare än tidigare.
Bild: Erik Wikström

Vidéas vd Ulf Gradin filmas i green screen-studion av fotografen Peter Södergren Norin.
Bild: Erik Wikström

Fotografen Peter Södergren Norin filmar Vidéas vd Ulf Gradin i green screen-studion.
Bild: Erik Wikström