Svensk handel gick i våras ut med en dyster framtidsprognos för stora delar av den svenska handeln. Den enda delen som kunde räkna med vind i seglen var egentligen e-handeln medan butikshandeln spåddes möta fortsatta utmaningar framöver.
I centrala Gävle har butik efter butik stängt ner under de senaste åren och inne på Gallerian Nian står idag flera lokaler tomma.

Stina Klaesson är ny på jobbet men ser redan förbättringspotential i Gävle.
Bild: Patricia Ståhl
Det är minst sagt ett tufft läge att kliva in i för Stina Klaesson som nyligen tillträdde som ny marknads- och eventansvarig för den ideella föreningen Gävle citysamverkan.
Annons
Annons
– Världsläget och ekonomin är som den är just nu. Därför är det extra viktigt att människor shoppar lokalt. Därför måste vi göra city mer attraktivt för besökarna. Det är en riktig utmaning men jag tycker att det är kul med utmaningar.
Född och uppvuxen i Hille återvänder hon nu till Gävle efter tre års studier på Stockholms Internationella Handelsskola där hon har studerat inköp.
– Jag var färdig med mina studier och längtade hem. Då dök det här jobbet upp.
Som marknadsansvarig är det Stina Klaesson jobb att skapa bättre förutsättningar för föreningens medlemmar, det vill säga Gävles företag, butiker och restauranger. Ett tufft arbete när Svensk handel spår en fortsatt kämpig framtid. Men Stina Klaesson är positivt inställd.
– Det är en helt annan upplevelse att shoppa i butik än att handla online. Särskilt i en stad som Gävle som har flera anrika butiker som verkligen ger staden sin charm.

Stina Klaesson arbetade innan sina studier på Indiska i Gävle och beskriver butiken på torget som sitt andra hem.
Bild: Patricia Ståhl
Men vad det är för förändring som behövs för att vända den negativa trenden kan hon inte riktigt slå fast.
– Vi har inte allt idag men det är svårt att sätta fingret på vad det är som saknas just nu. Men det finns förbättringsmöjligheter, absolut.
Stina Klaesson har bara hunnit sitta på sin post i ett par veckor och fram till nu har mycket handlat om att lära känna Gävle citys medlemmar och att sätta sig in i de event som Gävle city anordnat under åren.
Annons
För i hennes uppdrag ingår också att planera och arrangera event som lockar besökare och konsumenter till centrum. Ett av hennes första uppdrag rör en 13 meter hög Gävle-ikon.
Annons
– Vi står i startgroparna inför julen nu och jag sitter med i planeringsgruppen för Gävlebocken. Det känns verkligen positivt och lustfyllt för mig som vuxit upp med bocken på jularna. Bocken är ju dessutom Gävles största kändis.

Daniel Swärd och Stina Klaesson arbetar både på Gävle city.
Bild: Patricia Ståhl
Gävle city har genom åren arrangerat det gemensamma bockbygget som tar plats i mitten av oktober och där Gävleborna bjuds in till att binda de halmmattor som bocken sedan kläs in i.
– Vi har det arrangemanget, men det går kanske att göra något mer kring bocken?
Men precis som att sätta fingret på vad som saknas i city så är det svårt att förutse vilken typ av evenemang som faller Gävleborna i smaken.
– Mycket spelar in, även saker som man inte själv kan påverka, som vädret. Det handlar om att testa sig fram, säger Stina Klaesson.
Fakta
Hösten med Gävle City
- Fashion Weekend – 21-24 september
- International Food Festival – 27- 30 september
- Bygga Bock – 14 oktober
- Citygalan – första veckan i november.
Mer läsning: