Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Världens första flygning - 42 meter

/
  • Den historiska bilden på den första flygningen. Pilot Orville Wright liggande framstupa på nedervingen. På marken brodern Wilbur.

Den 17 december 1903 genomförde bröderna Wilbur och Orville Wright den första flygningen med ett motordrivet plan. Två cykelreparatörer förverkligade därmed en urgammal, mänsklig dröm. Flygets utveckling har därefter varit enorm.

Annons
Den första motordrivna flygningen ägde rum klockan 10.35 den 17 december 1903 en bit söder om byn Kitty Hawk på sandbankarna längst ute vid Atlanten i norra delen av North Carolina. Exakt på hundraårsdagen kommer en kopia av bröderna Wrights dubbeldäckade Flyer att företa en flygning på exakt samma plats, som ett led i de stora jubileumsaktiviteterna. Bröderna Wilbur och Orville Wright gjorde fram till lunch fyra flygningar, som varade tolv, tolv, 15 respektive 59 sekunder. När jag i somras stegade de 42 metrarna (120 fot) fram till markeringen för den första landningen var det lätt att känna "historiens vingslag". Det är närmast ofattbart att redan 66 år senare kunde den första människan landstiga på månen.

42 meter på marken, men i lufthavet färdades maskinen närmare 200 meter. Motvinden var nämligen så stark, 10-12 meter i sekunden, att Flyer som flög omkring 60 km/tim bara rörde sig tre och halv meter i sekunden (mindre än halv mopedfart) i förhållande till marken. Orvilles landning var ofrivillig, höjdrodret längst fram var för känsligt och maskinen rörde sig upp och ned och tog i sanden för tidigt. Först vid den fjärde flygningen, med Wilbur som pilot, hade denne lärt sig parera rörelserna, varför den flygningen kan anses som den första riktigt kontrollerade, även om höjdrodret skadades i landningen. Stenen där markerar 852 fot, alltså 280 meter.
Strax efter välte en kraftig vindby Flyer över ända med stora skador som följd. Året efter hade bröderna byggt ett nytt plan, med större motor som gjorde att de kunde flyga hemma i Dayton, Ohio, där de drev sin cykelverkstad.

I tusentals år hade människor kunnat studera fåglar och många hade drömt om att människan själv en dag skulle kunna flyga och inte längre vara bunden bara till mark och hav. Teorier fanns hos många, men först med explosionsmotorn kom en möjlig kraftkälla.
Att göra ett motordrivet flygplan innebar många utmaningar, flera helt ut i det okända. Stora forskningsinstitutioner eller industrikoncerner kunde möjligen antas ha de vetenskapliga, ekonomiska och produktionstekniska resurser som behövdes. Att i stället två bröder med en cykelverkstad kom att lösa problemet hör till historiens märkligheter. Det dröjde dock innan erkännandet kom.
Professor Samuel Langley, teknisk chef vid mäktiga Smithsonian i Washington, hade stora medel från amerikanska regeringen till sina experiment, men misslyckades. Smithsonian, som äger de stora museerna i Washington, förnekade länge bröderna Wrights bedrift. Följden blev att Flyer i stället hamnade på museum i London ända fram till 1948. Numera finns Flyer på hedersplats i det grandiosa Air & Space Museum i Washington, där planet hänger intill storheter som Charles Lindberghs "Spirit of St. Louis" från 1927, Chuck Yeagers raketplan X-1 som 1947 blev först genom ljudvallen och Apollo 11-kapseln från den första månfärden 1969. (Chuck Yeager deltar i 100-årsevenemangen i morgon.)

De historiska flygningarna den 17 december 1903 blev ingen världsnyhet. Bara några få amerikanska tidningar hade nyheten, kanske som enspaltare på någon insida. (I svenska tidningar stod inte ett ord.) Den version som spreds mest var dessutom vådligt felaktig, bland annat angavs att planet hade en propeller undertill för att lyfta med. Det var egentligen först fem år senare, när Wilbur gjorde uppvisningar inför förbluffade åskådare i Frankrike, som bröderna Wright blev allmänt kända.
Men också begreppet "bröderna Wright" är vilseledande. I verkligheten var det den äldre av dem, Wilbur, född 1867, som stod för nästan allt nytänkande, alla uppfinningar och skriftliga kontakter med olika forskare. Orville var duktig medhjälpare, men knappast mer. Men Wilbur dog i tyfus redan 1911. Orville levde till 1948, och det blev hans version som kom att spridas. Fred C Kellys starkt vilseledande biografi "The Wright Brothers" från 1943 säljs i fortfarande i nyutgåvor. Den bygger på intervjuer med Orville. Alla Wilburs initiativ anges som brödernas gemensamma, medan Orville tillskrivs en rad bedrifter. Pappan, som var biskop, spred också den falska bilden att bröderna betydde lika mycket och var "oskiljbara som tvillingar".
Det mest beundransvärda är systematiken i Wilburs arbete. En avgörande fråga var vilken vingprofil som ger bäst lyftkraft. Wilbur fann att angivna data hos olika forskare inte stämde, och därför byggde han en egen vindtunnel hemma i cykelverkstaden för att testa mängder av profiler.

Wilburs mest banbrytande insats var att införa skevning, genom att göra vingen vridbar. Bröderna var de därmed de första som kunde röra en maskin i alla tre dimensionerna. Den svenska flygteknikens nestor, Drakens konstruktör Erik Bratt, har undrat om inte Wilbur förstod behovet av skevning därför att han var van vid cyklar, för sådana måste man ju luta i svängar. Genom att luta ett flygplan utförs en sväng genom en kombination av skev-, höjd- och sidoroder. Detta var helt okänt före Wilburs insats.

Bröderna Wright hade aldrig kunnat klara sin Flyer i luften om de inte först lärt sig flygningens konst genom glidflygningar. För sådana behövs kullar och helst rejäl vind. Det var därför Wilbur valde att förlägga försöken till kusten i North Carolina. Söder om den lilla byn Kitty Hawk fanns stora sandkullar, med det skräckinjagande namnet Kill Devil Hills. 1901 gjorde bröderna ett 60-tal försök. Mycket gick fel, och Orville bekände i brev till brodern att han inte trodde att människan skulle flyga på tusen år. 1902 hade de en större glidare, lyckades bättre och gjorde över tusen flygningar. Ofta bara 10- 20 sekunder, några kring minuten, men tillsammans ändå fyra timmars flygtid.

Många pionjärer trodde att lösningen låg i rörliga vingar som hos fåglarna, men tekniken kan inte göra något så komplicerat som en fågelvinge. Wilbur valde att skilja lyftkraft och framdrivning. Det är märkligt hur effektiva propellrar han kunde skapa, eftersom all dåtida litteratur ju bara gällde fartygspropellrar.

Det mest avgörande för all flygutveckling kan sägas vara motorernas styrka i förhållande till egen vikt. Flygplan med högre fart, större last och längre räckvidd har hela tiden förutsatt mer motorstyrka. Kring 1900 fanns ingen bilmotor eller annan motor som kunde bära en människa i ett flygplan. Det otroliga är att Flyers motor, med en rad viktiga innovationer, byggdes i brödernas cykelverkstad, på bara några månader, med hjälp av en enda mekaniker.
Motorn var på tolv hästkrafter, varav en hel del förlorades till drivkedjorna för de två propellrarna. Marginalerna var ytterst små, och utan stark motvind hade planet aldrig kunnat lyfta. För att minska luftmotståndet låg piloten framstupa på den undre vingen, med motorn intill sig. Flyer startade på en liten kärra på en räls och landade sedan på medar.

Den första motorflygningen hade fem män och en pojke som vittnen, främst från livräddningsstationen vid Kill Devil Hills. Med en otymplig kamera för glasplåtar lyckades en av dem med bedriften att fånga Flyer på bild, just när planet lyfter för första gången.
Bröderna ville ogärna visa sitt flygplan, eftersom de ville behålla hemligheten med skevningen, innan de fått patent på den, vilket blev en utdragen historia. Flyer var ett "ankflygplan", varmed menas att den har höjdrodret fram. Snart hade dock alla flygplan höjd- och sidoroder bak. Först på senare tid är "ankflygplan" tillbaka, med Sverige i täten. Både Viggen och JAS 39 Gripen har ju nosvingar, precis som bröderna Wrights Flyer.

Numera finns broar som gör det lätt att komma till Kitty Hawk med bil, och längs Atlantkusten finns nu mängder av sommarhus. Men 1903 var området ännu en ö, obekväm att nå. I takt med att flygets utveckling världen över kom fler och fler att inse att det som hänt ute i sanddynerna 1903 var av världshistorisk betydelse.

1928, på 25-årsdagen, avtäcktes en minnessten där den första motorflygningen startats. En räls är utlagd för att visa var flygplanet lyfte. Landskapet var förändrat, genom att den hårda vinden ständigt förflyttar sanden. Den högsta kullen, Kill Devil Hil, var på det sättet flyttad åtminstone 150 meter. För att etablera "Wright Brothers National Memorial" har därför gräs och andra växter planterats för att stabilisera sanden.

På toppen av den 30 meter höga kullen, varifrån bröderna gjort så många glidflygningar, byggdes 1931-32 ett högt stenmonument till deras minne.
Kopior av brödernas hangar och verkstadsbyggnad med primitiv bostad har byggts i tre omgångar, eftersom naturen gått så hårt åt dem. Ett visitor center fanns redan, men till hundraårsminnet har nya utställningsbyggnader i moderna kompositmaterial tillkommit. Den kopia av Flyer som byggts för att flyga på hundraårsdagen kommer att finnas kvar på plats.

Hans Lindblad

Mer läsning

Annons