Annons
Vidare till gd.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

100 000 hemlösa katter i Sverige

Problemet med övergivna katter är omfattande – år efter år. Informationsprojektet #förvarendakatt vill ändra på det.
– En hund skulle aldrig överges på det sättet, säger Fredrik Krook marknads- och innovationschef på Lantmännen Doggy.

Det är kattmatstillverkaren Mjau som har dragit i gång #förvarendakatt och på onsdagen släpptes den första informationsfilmen. Tanken är att skapa debatt och försöka förändra attityden till att äga en katt.

– Katter överges för att man flyttar, tröttnar, blir allergisk eller för att katten har fått oönskade kattungar. Katter skänks ofta bort och saknar därför ett värde. Om man jämför med en hund så har man oftast gjort ett noga övervägande att skaffa den och köpt den för mycket pengar, säger Fredrik Krook.

Projektets målsättning är bland annat att fler katter ska kastrerar och id-märkas, och att färre ska överges. Medellivslängden för en hemlös katt uppges endast vara två år.

– Många tror att katterna klarar sig bra i naturen, men kyla och brist på föda gör att de ofta lever i misär.

För tillfället finns cirka 1,3 miljoner katter i Sverige. Över en halv miljon saknar id-märkning och 300 000 är inte kastrerade. I ett pressmeddelande uppger Mjau att kostnaderna för hemlösa katter uppgår till minst 15 miljoner kronor varje år.

– Katters värde öka i samhället, det kan inte vara accepterat att ha sommarkatt eller att överge kattungar i det fria, säger Fredrik Krook.

LÄS MER:

Se den första filmen här!

Här hittar du Mjaus Facebooksida