Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

200 för natt på flygplats

200 kronor för köp av mat. Det är allt Gävlebon Hans Christiansson får i ersättning sedan han blev strandsatt på flygplatsen i Wien och tvingades övernatta på betonggolvet.

Annons

– Det var ganska magert, säger han om Allmänna reklamationsnämnden, ARN:s förslag till ersättning.

Flyget med Austrian Airlines från Stockholm till Bangkok gick via Wien. Där blev det stopp. På grund av ett fel på ett plan tvingades Hans Christiansson och de övriga resenärerna att övernatta på flygplatsen. Allt flygbolaget kunde erbjuda var filtar och kuddar. De fick sova direkt på golvet.

Först nästa dag kunde resan fortsätta, och Hans Christiansson begärde i efterhand 600 euro plus 200 kronor för mat som kompensation.

Nu slår ARN fast att flygbolaget endast behöver ersätta hans utlägg för mat.

Förklaringen är att flyget inte ställdes in, utan försenades.

Det är skillnad.

”Enligt EG-förordning nr. 261/2004 har passagerare vid försening rätt till måltider, förfriskningar, telefonsamtal och i förekommande fall en hotellövernattning. Däremot utgår inte kompensation vid försening utan så sker endast vid inställda flyg eller nekad ombordstigning” skriver ARN i sitt beslut.

Trots att ”Nämnden konstaterar att bolaget brustit i sitt ansvar i samband med förseningen genom att låta passagerarna sova på golvet i terminalbyggnaden” ser man det endast som skäligt att Hans Christiansson får ersättning för de kostnader han kunnat styrka.

Det vill säga maten för 200 kronor.