Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

30-gräns för fotgängarnas skull

GÄVLEI dag möts alla som kör bil in mot centrum av nya hastighetsskyltar. 30 står det på dem. Gävles 30-område gäller i princip hela centrala Gävle och halva söder. Begränsningarna är Staketgatan i norr Brunnsgatan i söder, järnvägen i öster och Luthergatan/Kaplansgatan i väster.

Annons
En enig trafiknämnd tog beslutet om den stora 30-zonen i januari. Innan dess hade förslaget gått ut på remiss till en rad intressenter, däribland Gävleborgsåkarna, X-Trafik och kommunens handikappråd samt pensionärsråd. Taxi Stor och liten var emot, Gävle taxi ville inte ha 30 på kvällen och natten. Övriga var positiva helt och hållet.
- Hittills har jag bara hört positiva kommentarer, säger trafikingenjör Alrik Alfredsson dagen före avtäckningen av de sedan mer än en vecka uppsatta skyltarna.
Orsaken till att Gävle får ett sammanhängande 30-område på drygt en halv miljon kvadratmeter är lätt att inse när man ser fördelningen av olyckor med oskyddade trafikanter i Gävle de senaste fem åren.

Märks tydligt
Koncentrationen är väldigt tydlig i det område som nu får 30-gräns. Att den typen av olyckor koncentreras till centrumområdet är inte underligt. Det är ju där flest fotgängare och cyklister rör sig och ska samsas med biltrafiken.
Men visst skadas oskyddade trafikanter utanför den nya 30-zonen. På tekniska kontoret har man fört diskussioner om att förlänga gränsen söderut till Kaserngatan.
- Inget är för evigt. Detta kan bli ett första steg, säger Alfredsson.
Teknisk kontoret har gjort fartmätningar på 20 olika punkter inom området. Inom en ännu inte beslutad framtid görs nya mätningar. Avsikten är också att göra mätningar under en längre period för att se om det blir någon skillnad i tiden.
- De flesta mätpunkterna finns på de stora gatorna med de högsta hastigheterna. På många av smågatorna är hastigheterna redan låga, konstaterar Alfredsson.
Gävle har sedan tidigare 30-zoner i flera bostadsområden, Strömsbro, Lillhagen och Villastan. Där fungerar det bra. Också 30-gränserna förbi skolorna accepteras av praktiskt taget alla trafikanter.
Staketgatan med sin stora och delvis tunga trafik får alltså behålla 50-gränsen. Men många kör mycket fortare än så där. Räkna med fartdämpande åtgärder där framöver!
Där kommer framkomligheten för bilisterna framöver att få ge vika för de gåendes säkerhet.
Det finns en idé med nytänkande om hur det ska kunna ske. Vad den går ut på vill man inte avslöja än annat än att den kostar stora pengar att genomföra. Idén testas på Vägverket i hopp om att det ska komma hjälp till finansieringen därifrån. Något svar har ännu inte kommit.

Kontroller vecka 22
Från och med i dag gäller det att hålla 30-gränsen i de centrala delarna av stan även om polisen tar det lungt med kontrollerna i början. Men från sista veckan i maj kan det bli kännbart för plånboken att inte passa sig.
- Vecka 22 är stor kontrollvecka. Då kommer vi även att lägga resurser inom 30-zonen, säger biträdande närpolischef Glenn Hillman
Den som utsätts för fartmätning och håller exakt 50, den gräns som var laglig till i går, kommer förutom böterna även att förlora körkortet!
På 30-gräns är indragning obligatorisk redan vid 20 kilometers överdrag. Från 50 och uppåt går indragningsgränsen vid 31 km/tim över den tillåtna.
OLLE HILDINGSON