Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Alkolås viktigt för säker transport

GÄVLEFörsöket med alkolås i över hundra bussar inom Dalatrafiken har nu hållit på i drygt två år och har gett goda resultat. Hittills har fem förare misslyckats med att starta sin buss på grund av alkoholpåverkan. Det ska ses mot att företagets förare gör 110 000 blåsprov årligen. Varje förare blåser i alkolåset i genomsnitt en och en halv gång per arbetsdag.

Annons
- Vi kommer definitivt att fortsätta med alkolåsen när provperioden slutar vid årsskiftet, sa Dalabuss vd Claes Annerstedt i anslutning till bussbranschens kongress.
Han ser alkolåsen som en viktig bit i konceptet att sälja trafiksäkra kollektivtransporter.

Fem felblåsningar
De fem felblåsningarna, så uttrycker Annerstedt saken, var dagen-efter-påverkan. Förarna hade mer än 01, milligram alkohol i utandningsluften. Det är gränsen för rattfylleri. Två var provanställda och har slutat. En förare har varnats och företaget har tillsammans med företagshälsovården satt in ett åtgärdsprogram för stöd och hjälp.
- Vi följer också upp korttidsfrånvaro, berättar Annerstedt. Den är inte sällan kopplad till alkoholproblem och kan mycket väl tänkas öka i ett företag där man åtminstone i början av varje arbetspass tvingas bevisa att man är nykter.
Försöket med alkolås, det första i sitt slag i världen, pågår förutom hos Dalabuss även hos taxi Uppsala samt hos Maserfrakt med vardera omkring hundra fordon.
Erfarenheterna från försöket hittills har lett till att tillverkaren kommer att göra en del ändringar på alkolåsen.
Annerstedt berättar att blåsmunstycket ska modifieras och att det troligen ska förses med en display som visar utslag. Som det är nu reagerar mätaren enbart om alkoholhalten överstiger 0,1 milligram i utandningsluften (det motsvarar 0,2 promille vid blodprov).
Sedan några år har några tusen rattfylleridömda fått fortsätta köra genom att på egen kostnad installera alkolås i sin bil. Dessa lås tvingar föraren att blåsa med oregelbundna perioder under pågående körning. Orsaken är förstås att ingen ska kunna starta nykter och börja dricka under körningen.
Den kontrollfunktionen finns inte i försöksverksamheten. Så länge inte motorn varit avstängd i mer än 30 minuter krävs ingen godkänd blåsning för att den ska starta igen. Det ger möjlighet till fusk/misstag vid förarbyten.
- Det finns en resetknapp som avgående förare ska trycka på innan han eller hon lämnar över till nästa, berättar Annerstedt.
Från början ansågs det okamratligt att trycka på knappen så att avlösaren också skulle tvingas blåsa för att kunna köra vidare med bussen.
- I dag är det inte så längre. Alla förare tycker att det är helt naturligt att de ska blåsa varje gång de sätter sig vid bussratten, säger Annerstedt.
OLLE HILDINGSON