Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Åkare Öhman rullar än

/
  • Gustav Öhman har satt ett extra

GÄVLE Han har kört ved under kriget, mjölk åt bönderna, och otaliga laster med bräder åt Gävles byggfirmor. Gustav Öhman, 82, har eget åkeri, och än har han inga planer på att ta pension.

Annons
Det är sen januariförmiddag med minusgrader när Gustav Öhman tar en kort paus för att träffa Gefle Dagblad.
Han har precis varit till Sandviken och lastat sin mörkgröna Scania 76 från 1967 med byggmaterial.
Det ska han sedan vidare med till Maxi Ica och det märks att Gustav är angelägen om att få slutföra sitt uppdrag. Någon längre stund på latsidan är det inte tal om.

Rak i ryggen går Gustav med raska steg runt lastbilen och visar en ram han renoverat för några år sedan på undersidan.
- Det är bara problem med gamla bilar, säger han.
Men han har inte funderat på att byta ut sin Scania som rullat i 37 år.
- Nej, inte nu, den får gå så länge den går. Den ska besiktigas den 22 januari, då får vi se.
Gustav föddes på Granön i Hälsingland och flyttade sedan till Axmar bruk. Där började han arbeta på sin svågers åkeri 1938, men han var bara 16 då och fick inte köra själv.
- Jag övade köra i tom lastbil, det fanns inga körskolor då.

Efter två år fick han köra på egen hand, men det var ingen enkel procedur att ge sig i väg på morgonen.
- Lastbilarna gick på gengas då och klockan fem fick vi gå ut och elda under bilen för att värma upp motorn. Senast sju skulle vi vara i väg och vi körde till halv fem om kvällarna.
1949 flyttade Gustav till Gävle. Där började han köra åt Byggnads AB konstruktör och träffade även Svea som han senare gifte sig med. Efter 25 år sammanlagt som anställd startade Gustav sitt eget åkeri 1963.

På senare år har det oftast handlat om byggmaterial, men mycket annat har blivit transporterat på Gustavs flak.
- Under kriget blev det mest vedtransporter, det byggdes ingenting då. Och så körde jag mjölk åt bönderna. 1949 körde jag folk på flaket i en kur. Jag hämtade och körde dem till Korsnäs och skjutsade folk från Bomhus till Gävle.
En hel del snö har han också kört, bland annat efter snöovädret för drygt fem år sedan.

Mest kör Gustav i Gävle och Sandviken, men det har förekommit längre resor.
- Jag bogserade en stor byggkran härifrån förbi Borås till Hyssna. Det tog ett och ett halvt dygn. Och på 70-talet bogserade jag en kran till Mariestad efter att lasarettet var färdigbyggt.
Nu kör Gustav mest åt byggfirmorna Peab och HMB, men konkurrensen om körningarna är hårdare än förr.
- Många åkare ser rött när jag kommer, de tycker väl att jag tar jobben från dem. Men så länge de ringer om jobb kör jag.

Förra året måste Gustav ta om sitt C-kort för att få fortsätta köra. Det var nära att åkarkarriären tog slut då för vid hälsokontrollen visade det sig att Gustav hade gråstarr på höger öga.
- Doktorn gav mig körförbud och jag skulle få vänta tre år på en operation. Men jag pratade med doktorn om olika alternativ och ringde sedan till Sankt Eriks sjukhus i Stockholm. Jag fick tid och efter sex dagar var det klart.
Nu har han tillstånd för att köra sin lastbil i tio år till. Något han säkert kommer att göra för än verkar inte ledighet och pension locka.
- Det är nästan för långa helger. Tar jag ledigt en fredag blir det tre hela dagar.

Karin Forslund

Mer läsning

Annons