Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Äkta vara

/

Problemet är att whiskey betraktas som en äldre mans dryck. Vi måste nå ungdomen. Så säger John Deegan, chef för det traditionella whiskeydestilleriet Bushmills i den lilla nordirländska staden med samma namn när vi träffades.

Annons
Ett uttalande som får mig att tappa hakan. Speciellt när han ger exempel på hur man tänkt sig marknadsföringen. Varför inte introducera whiskeybaserade drinkar som kan konkurrera med det som är mest populärt bland ungdomar på Irland, nämligen gin och vodka? Varför inte whiskey och coca-cola, eller tranbärsjuice, vilket smakar ungefär som lingondricka? Eller blandad med hett vatten, socker, nejlika och kanel?
Vi kom in på det här området när jag frågade om trender i whiskeykulturen. I minst med tanke på att Sveriges enda och världens nordligaste whiskeydestilleri, det här i Mackmyra, snart kommer att försöka etablera sig på marknaden.
Litet tips från Bushmills, som faktiskt är världens allra äldsta destilleri, grundat 1608, kan inte vara helt fel, tänkte jag.
När jag berättar om verksamheten i Mackmyra blir John mycket mycket intresserad.
- Bör vi vara oroade, undrar han, och jag anar att han undrar om Sverige nu ska bli lika framgångsrikt inom hans område som när svensk vodka blev en världssuccé.

Bushmills och destilleriet är en av Nordirlands stora turistattraktioner. Det ligger alldeles i närheten av Giants Causeway, en mycket imponerande naturupplevelse, en sträcka längs kusten med basaltstenar i pelarform som sträcker sig ut från klipporna ner i havet. Dit kommer miljontals turister varje år och kombinerar gärna naturupplevelsen med en guidad tur i destilleriet.
Det turisten erbjuds är en mycket proffsig rundtur, som inleds med filmvisning. Därefter går man igenom de olika stadierna i whiskeyframställningens ädla konst.
Bushmills har profilerat sig.
Marknadsföringsstrategin är fullkomligt klar. Det som skiljer Bushmills whiskey från all annan whiskey är inte bara att den är äldst i världen utan också mycket god och mild, tack vare att den destilleras inte mindre än tre gånger.
I Skottland destillerar man whiskyn bara två gånger, ibland bara en.
Bushmills använder också sina lagringsfat högst tre gånger och får därmed både komplex smak och en djup färg. I Skottland används faten ofta många fler gånger.
Bushmills whiskey, som antingen är en ren maltwhiskey eller en traditionell blended whiskey, är heller inte rökt. Det är man mycket noga med att framhäva.

I Bushmills torkas kornet i slutna kärl medan man i Skottland torkar över torv, vilket ger röksmaken. I Mackmyra använder man enris och vitmossetorv, vilket säkert kommer att ge en karaktäristisk smak.
Vattnets kvalitet är också viktig. Det är den rena och klara floden Bush som sätter prägel på whiskeyn från Bushmills.
Vi avslutade rundturen i destilleriet, där vi fick se alla processer i tillverkningen fram till buteljeringen, med en whiskeyprovning. Den var faktiskt mycket smart uttänkt.
I första stadiet skulle man välja ut den irländska whiskey man föredrar. Man fick då välja mellan Bushmills traditionella whiskey, lagrad i sex år, Jamesons whiskey och John Power & Son.
Bushmills var len som honung jämfört med de övriga sorterna och blev ett självklart val.
I steg två jämfördes Bushmills med en blended Scotch, Johnny Walker Red Label och en amerikansk bourbon, Jim Beam.
Återigen var valet lätt. Bushmills framstod som elegant och mjuk i det sällskapet.
Sen var det då dags för kampen om bästa maltwhiskeyn. Första valet stod mellan Bushmills egna sorter, Black Bush and den tio år gamla varianten. Vinnaren där utmanade en single malt från Skottland, nämligen Glenfiddich.

Jag valde som 90 procent av de som gått igenom avsmakningen, nämligen en av Bushmills egna sorter, den maltwhiskey som lagrats i tio år.
Hade jag valt något annat hade det inte varit någon katastrof för det här företaget. Bushmills ingår nämligen sedan 1977 i Irish Distillers Group, som äger Paddys, Jamesons, Powers och Tullamore Dew. Några årtionden tidigare ägdes företaget av först Bass Charrington och därefter Seagram's of Canada.
Sedan 1988 tillhör hela gruppen det franska företaget Pernod Ricard Groupe.
John Deegans ambition är att förhöja whiskeyns popularitet. På Irland dricker 22 procent whiskey, resten gin och vodka. Och det skulle han vilja ändra på.

Whiskey-historia.
På 500-talet förde munkar från Mellanöstern hemligheten med destillering till Irland.
Gallerna kallade drycken Uisce Beatha, vilket de engelska trupper som invaderade ön på 1170-talet, under kung Henrik II, inte kunde uttala. De sa istället Fuisce, vilket till slut blev whiskey.
Det som skiljer irländska whiskey från motsvarande dryck i andra länder är stavningen. Skotsk whisky stavas utan e.
1608 fick Old Bushmills Distillery sin första licens men man hade tillverkat whiskey sedan 1200-talet.
I slutet av 1800-talet fanns det inte mindre än 400 registrerade irländska whiskey-sorter i Amerika.
Den irländska whiskeyns rykte förstördes under spritförbudet i USA när illegala hembrännare kallade sina undermåliga produkter för irländsk whiskey. Nu har den åter status och är innewhiskeyn på den berömda klubben i New York '21' Club.

Kerstin Monk
026-15 96 44
kerstin.monk@gd.se

Mer läsning

Annons