Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Än tuffar Bomhus II

/
  • Bönan var den femte ångbåten som gick mellan Sehlbergs brygga och grosshandlarnas bryggor på Norrlandet.
  • Gamla Bohus I, som för 100 år sedan fraktade sågverksarbetare och annat Karskärsfolk till och från Gävle, tuffar fortfarande. Nu går hon i Mälaren, mellan Västerås och ön Elba.

Det var efter stadsbranden 1869 som Gävles rika borgare började bygga sommarställen längs kusten, framförallt på Norrlandet.

Annons

Anledningen till det kan man bara spekulera i, men kanske var det så att de nya stenhus som ersatte kåkstaden blev en alltför steril miljö att vistas i under de varma sommarmånaderna.

Citykvarteren var knappast någon idyll före branden heller, men då hade i alla fall de mer välsituerade familjerna lummiga gårdar att svalka sig på.

Vem som började skulle vara intressant att veta. Kanske var det verkstadsägaren David Runer på Vik eller Victor Th Engwall, som var rik grosshandlare trots att han ännu inte börjat rosta kaffe i fabriken på Alderholmen och hade låtit bygga ett vackert hus vid Lyckan.

Eller också var det någon annan. Köpmännen, bankdirektörerna och grosshandlarna tävlade i att smälla upp pampiga lantställen, och man får väl kanske säga att Bengt G Kronberg vann.

När hans Engeltofta stod klart brydde sig inte ens skeppsredare Brodin på Marieberg eller de sanslöst framgångsrika fabrikörerna Skoglund och Olson på Stensnäs om att försöka överträffa det.

Men pampiga sommarhus och herrgårdar med rejäla bryggor poppade upp överallt längs kusten in mot Gävle, och framförallt alltså på norrsidan där det var lättare att bygga så att man fick så många soltimmar som möjligt under sommarmånaderna.

Problemet var att det var en lång och mödosam väg att ta sig ända ut dit mot fiskelägena i Bönan och Utvalnäs. Hästarna klarade nästan inte av att dra tunga vagnar genom skogen – men att åka båt ut till Norrlandet var enkelt, och fort gick det också. Det tog inte ens en halvtimme mellan Skeppsbron och Engeltofta.

Det var rederibolaget Åkerson, Andersson & Co som var först med regelbundna skärgårdsturer mellan Gävle, Bomhus och Utvalnäs från Sehlbergs brygga norr om järnvägsbron.

Den första skärgårdsbåt som trafikerade leden lär ha varit den lilla Avance. Senare kom Linnéa, Sylfid (senare omdöpt till Fama), Flora, Freja, Bönan I och Bönan II.

I Bomhus ansåg man sig illa behandlade av ångbåtsbolaget, som i första hand satsade på Norrlandettrafiken, och med hjälp av sågverket startade man ett eget färjerederi, Ångbåtsaktiebolaget Bomhus, som 1900 startade trafik mellan Bomhus och Gävle med Bomhus I.

Vägförbindelsen till Gävle var usel, och marken var delvis så sank på ängarna att man var tvungen att balansera på spångar för att komma torrskodd fram.

Att ta ångbåten var betydligt enklare, och det gick dessutom fortare.

Bomhus I var en av fem ångbåtar som hade byggts vid Brodins Skeppsvarf till Stockholmsutställningen 1897 och som tre år senare således återvände till Gävle.

Redan samma år köpte AB Bomhus ytterligare en ångare, Bomhus II, som till en dryg kostnad och stora besvär hämtades från en dansk insjö och sattes i trafik tillsammans med Bomhus I.

Båda dessa ångare såldes 1917, till Västerås respektive Enköping.

Ettan går fantastiskt nog fortfarande i linjetrafik – från hamnen i Västerås till en dansrestaurang på en ö, Elba, i Mälaren och till en badplats, Östra holmen.

Till Iggön gick i seklets början en ångare som hette Iggö. Från 1890-talet och fram till 1916 gick ångslupen Ägir i reguljär trafik mellan Gävle och Strömsbro.

När vägarna senare byggdes ut och bilar och bussar kom att användas som kommunikationsmedel användes turbåtarna till nöjesresor. Med M/s Britt, som senare blev Limöbåt, kunde man i början av 1950-talet åka till såväl Furuvik som Bönan, och sightseeingbåten Gävlebönan utgick från Svängbron varje hel timme för en rundtur i hamnen. Till dansbanan i Lindesberg gick från slutet av 1940-talet en sightseeingbåt som hette Bimbo. Ibland kallades den taxibåt och gjorde regelbundna turer till Engesberg.

Mer läsning

Annons