Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Båten som sjöbudet skötte

/
  • Så såg hon ut, Amica III. Vid rodret skymtar konsul Landström själv och intill honom sonen Gunnar.

Annons

Den svenske finansmannen Ivar Kreuger gick till historien som den som genom sina svindlande tändsticksaffärer orsakade en förödande börskrasch på 1930-talet.

Men han var rik och känd redan långt innan han började köpa och sälja tändstickspapper. Tillsammans med Paul Toll skapade han byggnadsfirman Kreuger & Toll, som bland annat byggde Stockholms Stadion och NK-huset, och det var med pengarna därifrån som Kreuger så småningom började göra allt vidlyftigare affärer.

Paul Toll hade inte så mycket med Kreugerkraschen att göra, men han och hans familj drabbades ändå av skandalen och de fick under en tid kämpa för att själva undgå konkurs. Och i det sammanhanget tvingades Toll sälja sin vackra båt Stella, en 15 meters motorkryssare som hade konstruerats 1914, då Paul Toll badade i pengar, av Knut Ljungberg.

Köpare var skeppsmäklaren Karl Landström i Gävle. En man med enkel bakgrund som hade lyckats i livet, tagit över direktörsrollen i Andersson & Lundqvist efter sin svärfar Carl Magnus Andersson och gjort lysande affärer. Högt ansedd i det sociala livet i Gävle, en riktig charmör faktiskt, belgisk konsul – och nu plötsligt alltså ägare av Gävles elegantaste motorbåt.

Landström gav sin nya båt namnet Amica III, och han använde henne flitigt under sommarhalvåret. Pendlade varje vardag mellan jobbet inne i stan och svärfars sommarvilla Engesvik som också hade ett magnifikt båthus där till och med Amica fick plats.

Och sämre sommargranne var han inte än att herrar som Erik Sjöberg, Oscar Högberg, tandläkaren Erik Kellner och bankmannen Ernst Borg fick åka med.

På helgerna blev det härliga utflykter med Amica ut till kobbarna i havsbandet. Inte minst var Hålö en populär ankringsplats.

Och vad har nu detta med stadsbudskåren att göra?

Jo, det var på Amica som den tidigare nämnde Jansson, stadsbudet som kallades sjöbud för att han nästan hade det som heltidsjobb att hjälpa Landström, var verksam. Han såg till att båten var välputsad, välstädad och snygg liksom att motorn var i bästa skick. Och dessutom var han närvarande vid de flesta båtfärder, för båtmotorer var inte särskilt pålitliga för så många år sedan. En kunnig reparatör var nästan nödvändig ombord.

Magnus Ohlsson är barnbarnsbarn till Karl Landström. Han minns att farmor, Landströms dotter, talade väl om sjöbudet Jansson.

Han var med i så många sammanhang att han nästan blev en del av familjen och så god vän med sin arbetsgivare som det var möjligt att bli på den tiden.

Men allt har ett slut. Då andra världskriget utbröt ansåg sig den svenska flottan ha rätt att konfiskera vilka fartyg man ville, och hade inte konsul Landström i Gävle en stor motorkryssare?

Jo, det hade han ju. Och då Landström dessutom var ordförande i Gävle Sjövärnskår tyckte han väl att det var hans plikt att lämna ifrån sig Amica, hur vemodigt det än kändes.

Så den lyxiga och välskötta båten fylldes med mer eller mindre sjöfartskunniga soldater som patrullerade kusten ända upp till Luleå med henne.

Dessvärre glömde flottan att ringa stadsbudskåren, så Jansson kom inte med ombord. När kriget var slut och Landström skulle få tillbaka Amica var hon således i uselt skick.

Det var inte Landström. Han var som sagt en charmerande man, och dessutom var han stamgäst på CH och flirtade gärna med de unga och vackra servitriserna. Det oundvikliga hände: Konsuln blev förälskad och inledde en passionerad kärlekshistoria med en av flickorna. De rymde tillsammans, och skandalen var ett faktum.

Detta är nu en helt annan historia som egentligen inte har med stadsbuden i Gävle att göra. Men när flottan skulle lämna tillbaka Amica så fanns konsuln inte kvar i stan utan det var hans dotter som fick överta ansvaret för båten, och hon bestämde sig snabbt för att sälja den.

Och Jansson... ja, antingen ägnade han sig åt andra sysslor eller också hade han gått i pension. Säkert saknade han både Amica och Landström, för han hade ju haft ett riktigt smörjobb.

Amica i dag? Tyvärr skrotad. I slutet av 1980-talet fick Magnus Ohlsson höra att delar av skrovet låg i en lada någonstans längs Dalslands kanal, men efter det har inga nya uppgifter kommit till familjens kännedom.

I och med denna artikel har vi kommit till slutet av vår serie om Stadsbudskåren i Gävle.

Mer läsning

Annons