Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

De hittar nya vägar för sjöfolket

/

Sakta men säkert blir Gävles skärgård lite större. På ­ställen där det enligt sjökorten inte går att komma in med segelbåt hittar Anders Dahlström och Bosse Strömbrink nya möjligheter. De har också hittat flera naturhamnar på hittills okända ställen.

Annons

Solen dalar sakta och havet ligger nästan spegelblankt. Det är en perfekt kväll för sjömätning. Men inte den här gången. Bosses son Magnus som brukar vara med, har blivit förkyld och i stället träffas herrarna på Eskörönningen för att i teorin berätta hur det går till att mäta sjö. De brer ut sjökort och plockar fram dator och papper med instruktioner på Magnus köksbord.

Gävlebukten har inte mätts sedan 1800-talet. På den tiden gällde det att försvara sig mot ryssarna.

– Och Sjöfartsverket har inget intresse eftersom det inte går någon sjöfartstrafik här, berättar Bosse.

Men nu vill Gävle kommun vända sig mot havet och ha hit både ryssar och andra båtägande turister. Då gäller det att hitta nya möjligheter.

– Vi har seglat på vitt vid Utvalnäs där det stod 28 meter på sjökortet med det var 0,7 meter, fortsätter Bosse entusiastiskt.

Att segla på vitt innebär att följa fyrens sken där vitt ska vara säker och djup farled. Det stämmer alltså inte alla gånger. Bosse, Magnus och Anders har hittat flera avvikelser. Bland annat har de upptäckt att det går att ta sig med motorbåt eller kanot mellan öarna och grunden i Hillevik.

– Vid någon av öarna finns en sandstrand. Den ligger i västerläge. Det är perfekt! Men enligt sjökortet skulle man aldrig gå in där, säger Anders.

Norr om Iggön har de hittat en naturhamn. Bosse blir lyrisk när han berättar om stället.

– Jag har en dröm om att segla in i lagunen med fulla segel.

Det är Hydrographica, ett företag som specialiserat sig på sjökort för båtsporten, som med hjälp av lantmäteriets flygfoton tagit fram instruktioner som ska vara till vägledning för sjömätningarna.

– Ju mörkare på fotot desto grundare, förklarar Bosse.

I instruktionerna pekar Hydrographica på oklarheter. Det kan handla om möjlig farled, om frågetecken kring djupkurvorna och om det handlar om en bränning eller en undervattenssten vid ett specifikt ställe. Med hjälp av instruktionerna tar sig sjömätarna ut och undersöker förhållandena. Till sin hjälp har de plotter, sjökort och en egenhändigt gjort mätsticka. Och så en bruksbåt, en Uttern 4700, som det inte gör så mycket om de stöter emot någon sten med.

– Man behöver inte ha vita skor, skämtar Bosses son Magnus.

Vartefter sjömätarna rapporterar in sina upptäckter ritar Hydrographica om sjökorten så att de överensstämmer med verkligheten.

Bosse, Anders och Magnus är ute hela dagarna när de har tid. Hittills har det blivit ungefär tio arbetsdagar som de ställt upp helt ideellt. 33 kvadratkilometer ska det bli i år. Nästa år avverkar de ungefär lika stor yta. Mätområdet är Lövgrund i söder till Kusön och Gåsholma i norr.

Esköns gamla skuthamn på östra sidan ön skulle de gärna vilja utforska mer. Fyren byggdes på 40-talet och sköttes av Magnus grannes far. Numera är det grannen själv som sköter arbetet ideellt.

– Det kanske går att få till en led till Eskösundet genom att ta bort en klack. Gubbarna hittar lösningar. De är inte vresiga utan vill ha hit folk, säger Bosse och syftar på de gamla fiskargubbarna på öarna.

Det råder ingen tvekan om att Anders, Bosse och Magnus brinner för det de gör. Det var också Anders som för fem år sedan började tjata på Gävle kommun för att få till en sjömätning. Han har seglat mycket i området och testat nya vägar. Bosse beskriver sig som mer bekväm och vill ha naturhamnar med bojar och toalett när han är ute med segelbåten. Hur som helst ledde det ena till det andra och idéerna växte och blev ett Leaderprojekt.

– Målsättningen är att Gävle ska få en större skärgård med bättre rykte. Gävleborna är ett sjöfolk. Titta bara på ån som är full av båtar sedan bryggorna kom till. De kommer att ha nytta av de nya sjökorten.

Anders och Bosse hoppas och tror att fler ska nappa på projektet så att även Öresundsgrepen blir mätt. Visar det sig att det finns oupptäckta farleder även där skulle det underlätta för seglare från Stockholmsområdet.

Herrarna hoppar i båten för att visa utrustningen och hur det hela går till. Så länge det är farbart kommer de att fortsätta mätprojektet.

– Vi håller på till in i oktober. Blir kallt. Långkalsonger på, hojtar Bosse från båten.

Mer läsning

Annons