Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En fängslande båthistoria

/
  • Fixaren Bernt Karlsson är en hejare på båtar. Just detta nyrenoverade exemplar fick han slita med. Det har nämligen en väldigt speciell bakgrund.

Förr stack Gävle ut under Almedalsveckan i Visby tack vare Briggen Gerda. I år satsar Landstinget i Gävleborg 250 000 kronor på att synas under politikerveckan 3-10 juli.

Annons

Nu, när vi inte har någon brigg att ståta med i hamnen i Visby, så skickar vi en bark. Lönnbark... Välkommen ombord.

På dagen för sommarsolståndet 21 juni, kunde man tömma båtens toatank på Fliskärsvarvet för första gången.

Vi båtägare skiter inte i miljön.

Kjell, som fick dryga böter när han parkerade båten i Norge över vintern, mailar och berättar att han nu seglar runt Båkhar’n och kollar på skarvarna.

Med kikaren kunde han se sammanlagt sju havsörnar tillsammans med skarvarna.

Kjell tog några foton med sin fjuttkamera och jo, det ser ut på bilden som att det sitter några gråsparvar i träden. Men jag tror honom.

Kjell undrar bara hur skarvarna kan sitta så lugnt kvar när sju havsörnar gästar den lilla ön. Men skarvarna som skiter på allt skiter väl i örnarna också.

Bernt Karlsson som reparerade min briggen Gerda fick ett nytt reparationsprojekt av Mats Horn. Mats, som en gång bodde på Hamilton- gatan, sprang omkring runt fängelset och lekte när han var åtta år medan fångarna höll på att bygga ett plank mot länsstyrelsen. Året var 1958.

Mats, som var en snickarintresserad yngling, fick vara med på ett hörn och hjälpa till med bygget. Som tack bjöd han fångarna på kaffe en dag.

Fångarna gav i sin tur lille Mats ett fribrev undertecknat av farbror Sjöberg, Kassaskåpssprängaren och den Gamle. Brevet skulle skydda mot inbrott och dylikt.

En tid senare kom fångvaktare Frisk plus en fånge upp med en modell av en båt som fångarna knopat ihop på snickeriverksta’n av material de kunde finna.

Nu, 53 år senare, var behovet av en restaurering stort.

Bernt berättar att det var en hel del jobb med båten och att han reparerade den till befintligt skick. Vilket betyder att försöka återställa den. Inte att göra den till en båt som den ska se ut, utan som den har sett ut en gång.

Blocken var gjorda av bly, en del detaljer i bläckplåt och vaxduk, ett 30-tal brassar låg i en hög, så det var en hel del pyssel för fixaren Bernt. Fin blev den. Fängslande historia, eller hur.

Ulf Lundell blir den förste som får det nyinstiftade Evert Taube priset. Det måste varit ett enkelt val. Vem skulle annars ha det?

Apropå kultur. Björn Busen Widegren kommer inte tillbaka till GD efter sommaren.

Pensionären sitter på skäret i Söderhamn, läser Hemingway, dricker en liten whisky och kisar ut över havet när vi andra börjar arbeta igen.

Kommer att sakna dig och ditt garv. Njut nu av livet Björn.

Johan Huibers i Schagen, Holland har byggt en 150 meter lång båt i svensk furu. En kopia av Noas ark. Båten har gjort succé, 600 000 besökare första året, 50 spänn i inträde. Välkommen ombord.

Nu ska man prova flottyrolja från fritöser som flygbränsle. Fett billigt att flyga med Airoflott!

Nu seglar Jabowoky ut på semester. Rapport kommer. Hårt liv sjömanslivet.

Lasse Halvarsson

Mer läsning

Annons