Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En ”go affär” att anställa svenskar

/
  • Elina Brynk från Gävle började som butiksbiträde på mataffären Helgö Meny. Efter några månader blev hon befordrad till chef för frukt- och gröntavdelningen.
  • Butikschefen Sissel Vigre och färskvaruchefen Petter Fyglestein har goda erfarenheter av svensk arbetskraft. Norska ungdomar har blivit lite bortskämda, de vet att de lätt kan få jobb, säger Petter Fyglestein. Därför rekryterar de gärna svenska ungdomar, som Elina Brynk från Gävle.

– Svenskar är en go affär. Synd bara att de åker hem efter ett år.

Sissel Vigre är butikschef inom livsmedelskedjan Helgö Meny som har anställt många svenskar.

Annons

Just nu är tre av butikens 32 anställda svenskar.

Som chef med rekryteringsansvar har hon ett gott öga till arbetskraften från grannlandet.

– I butikerna anställer vi gärna unga personer som vi kan lära upp. Det gäller att få tag på bra folk som står på och gör det lilla extra, säger Sissel Vigre.

Färskvaruchefen Petter Fyglestein håller med.

– Ja, man vill ha personer som visar engagemang och inte bara är här för att kunna hämta ut lönen. Svenskarna är inte heller rädda att fråga när de undrar över någonting, säger han.

Båda är överens om att det norska välståndet och den låga arbetslösheten har påverkat landets yngre generationer.

– Norska ungdomar vet att de lätt kan få jobb, de har blivit lite bortskämda, säger Petter Fyglestein.

En nackdel med svenskarna är att de stannar så kort tid, i genomsnitt ett år.

– De flesta vill åka ut och resa eller återvända hem för att studera. Men en del som försvinner kommer tillbaks, både två och tre gånger, säger Sissel Vigre.

Rekryteringen av svenskar sker ofta genom personal som redan är anställd eller med hjälp av annonser på sajten finn.no.

Trots att det råder huggsexa om arbetskraften kan de inte använda lönen som konkurrensmedel om jobbsökande spelar ut arbetsgivare mot varandra.

– Nej, vi följer en tariff som gäller för alla anställda. Vi får konkurrera genom att vara trevliga och erbjuda en bra arbetsmiljö, säger Sisse Vigre.

Att svenskar är så pass populära bland norska arbetsgivare beror också på språkets likheter.

Men även svenskar har en språklig tröskel att övervinna.

– I början brukar de få arbetsuppgifter som inte innebär så mycket kundkontakt. För det mesta lär de sig förstå och prata norska ganska snabbt, säger Petter Fyglestein.

Elina Brynk från Gävle hade också en viss startsträcka.

– Det var jobbigt när man skulle lära sig namnet på fiskar som jag inte ens kunde på svenska, säger hon.

Mer läsning

Annons