Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En titt in i Bengts värld

/
  • Foto: NICK BLACKMON Miniatyr. - Det här är en exakt avbildning av ett riktigt lok i 160 gångers förminskning, säger Bengt Lindberg. Loket har han själv gjort helt för hand

GÄVLE
Tågvagnen är målad i mörkrött och påminner om vagnarna från 50-talet.
Utifrån ser den ut som en vanlig vagn men inuti finns varken passagerarsäten eller sovkojer.

Annons
Vagnen står vid Järnvägsmuseet men är inte bara ett museiföremål utan även en arbetsplats.
Innanför de röda väggarna trängs skivor av trä, metall och glas i varje hörn. Två arbetsbänkar löper längs väggarna och hyllorna där ovanför pryds av tågvagnar och bilar i leksaksformat. Här doftar verkstad men inte den vanliga sortens verkstad med träspån och lim.
- Det är plexiglaset som luktar när man slipar till det, säger modellbyggaren Bengt Lindberg.
Han tar fram en bit och svarvar till den. Bitarna från glaset yr åt alla håll. Plexiglas och silikon är några av Bengts viktigaste arbetsmaterial.
Bengt Lindberg har byggt modeller sedan barnsben. Det började som en hobby med bil- och flygplansmodeller.

Hobbyn blev ett yrke
Fritidssysslan blev snart ett yrke och i många år bedrev han sitt modellbyggande hemifrån vid sidan av jobbet som mentalskötare.
I dag har Bengt lagt karriären inom sjukvården bakom sig och driver i stället sitt företag Modellproduktion på heltid. Arbetsplatsen hemma i hobbyrummet har han för länge sedan bytt ut mot något betydligt större och mer unikt.
För fyra år sedan fick Bengt veta att det stod en gammal tågvagn i Grängesberg som var redo för skrotning. Vagnen var från 1932 och den enda kvarvarande i sitt slag.
Vid den tidpunkten var Bengt i full färd med att leta efter större lokaler för sin modellverksamhet. Han tände direkt på idén om att inreda den gamla tågvagnen till en verkstad.
Efter överenskommelse med Järnvägsmuseet fick Bengt ta dit vagnen förutsatt att han rustade upp den. Plötsligt hade hans trånga arbetsyta på fem kvadratmeter vuxit till hela sjuttiofem.
I vagnen sitter Bengt så gott som varje dag och arbetar på sina modeller. Varje moment i byggandet gör han själv - allt från gjutning och målning till montering.
På golvet ligger spridda spån av plexiglas och väggarna pryds av bilder från kända modeller tillverkade i Tyskland.
Bengt trivs utmärkt i sin arbetsmiljö och jobben duggar tätt. Inom hans verksamhet finns ingen hög- eller lågsäsong, han är tacksam om han har några lugna veckor då och då.
Att Bengt arbetar i en tågvagn känns extra träffande med tanke på att många av hans modeller är just tågvagnar.
- Det här är en modell av ett riktigt lok i 160 gångers förminskning, säger han och håller upp ett miniatyrlok som är så pass litet att det är svårt förstå att en mänsklig hand har tillverkat det.
Men Bengt har även jobbat med tågvagnar av större format. 1999 gjorde han stora insatser åt Järnvägsmuseet och renoverade och återställde flera av deras tågmodeller som byggdes under 1900- talets början.

Företagskunder
I dag är det främst större företag som Ericsson och Bofors som har glädje av Bengts modeller. Han får ofta göra miniatyrmodeller av deras fabriker och då är det inte bara fasaden utan hela interiören med maskiner och verkstadsarbetare som ska avbildas. Sådana jobb är tidsödande men roliga.
- Det är sällan jag gör jobb åt privatpersoner. Det är alldeles för dyrt. Ett jobb ligger i snitt på mellan 30 000 och 40 000 kronor, säger han.
När Bengt berättar om kostnaderna för hans arbetsmaterial och vilken tid han lägger ner på varje modell förstår man att priserna drar iväg.
Silikon kostar runt 700 kronor kilot och det går åt en hel del av den varan.
- Alla de här formerna är i silikon, säger han och pekar mot bänken längst in i vagnen som är belamrad med röda formar i olika storlekar.
Plexiglas kan vara ännu dyrare. Om Bengt behöver riktigt tjockt och fint plexiglas kan han få betala uppåt 10 000 kronor per kvadratmeter.
- I snitt lägger jag väl ner en månad på varje jobb, säger han.
Tack vare datorn är det lättare att få modellerna mer exakta men det tar fortfarande tid och han måste ha tålamod och vara noggrann.
Det är svårt att låta bli att imponeras av Bengts konstverk. Och trots hans skicklighet ligger ingen utbildning i botten. Bengt berättar att man inte kan utbilda sig till modellbyggare. Utan en järnhård vilja och ihärdig träning hade han aldrig nått dit han är i dag.
SARA HJELM
Praktikant

Mer läsning

Annons