Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ett gigantiskt pussel där allt ska stämma

/
  • Anna Persson styr kranen 25 meter ovanför marken. Hela arbetspasset sitter hon framåtlutad för att se containern hon styr där under.
  • Lasse Bergstrand och Line Westring i gaten håller koll på att chaufförerna har rätt papper med sig.
  • Gaten är nålsögat in till containerterminalen.
  • Vår container är på väg att ställas på plats.

En mover har hämtat vår container. Nu ska den ställas i rätt ordning för att så småningom lastas ombord på fartyget. Men först ska papper och nummer kollas.

Annons

Movrar går i skytteltrafik mellan stuveriet och containerterminalen. Första stoppet är gaten.

Inne i värmen sitter Line Westring och Lasse Bergstrand och tar emot alla chaufförer och deras papper. Chauffören lämnar fram en blankett med uppgifter om containernummer, bokningsnummer, containertyp, rederi, registreringsnummer, åkeri, datum och vikt.
- Det kan vara lite stressigt när det inte stämmer, chaufförerna är arga och rederiet är på lunch, berättar Lasse.Bokningsnumret kommer från rederiet, i det här fallet TeamLine. Stämmer alla uppgifter med Containerterminalens datasystem är det bara att åka in men stämmer det inte blir det tvärstopp. Då måste gatepersonalen kontrollera med personalen i operations som i sin tur får kolla sina dataskärmar eller helt enkelt ringa upp rederiet eller åkeriet.

I det här fallet stämmer uppgifterna och movern åker vidare mot kranarna medan vi gör ett besök i operations. Fysiskt är det ett rum längst upp i containerterminalen mitt på området. Håkan Bergström, som är marknadschef på Containerterminalen, kallar rummet för terminalens hjärna. Personalen jobbar oftast två och två och sitter som spindlar i nätet och håller koll på det mesta.
- De kommunicerar med kranförarna, håller koll på datasystemet och har kontakt med kunderna. Hit ringer rederierna och skickar bokningarna. Det rasar in mejl och fax varje dag.
Faxen och mejlen innehåller bland annat information om vilka containrar som står på tåg, bokning av båtar, lastplaner och så vidare. Den ekonomiska kris som råder i många branscher har ännu inte nått containerterminalen. Under oktober månad noterades en 30 procentig ökning jämfört med förra året.

I det här läget vet personalen redan var på båten containern ska stå. Den informationen kommer från TeamLine i Tyskland. Allt är som ett enda gigantiskt pussel där varje bit ska stämma.
- Lastningen är rederiets ansvar men befälen ombord har sista ordet.

Oftast är containern packad och klar några dagar innan båten anlöper Gävle hamn.
- Men det händer att det kommer gods i sista stund. Det gäller att vara flexibel. Vi kan ändra lite själva om vi kommunicerar med befälet ombord, säger Håkan Bergström.
Gävle containerterminal är rederiets förlängda arm. TeamLine, som är vår containers rederi, har inga egna containrar utan agerar på uppdrag av globala rederier. OOCL och MSC, däremot, har egna feederbåtar i Östersjön och måste fylla sina fartyg i Gävle.
- Det är nytt sedan två år och volymerna har fördubblats under den tiden. Det är full huggsexa om allt gods, berättar Håkan.

En gigantisk blå/gul kran lyfter in vår container på rätt plats i väntan på båten. För några månader sedan sattes produktionsrekord av två tjejer i kranarna. De körde 60 containrar i timmen! Ett extremt bra resultat med tanke på att en kranförare normalt sett kör 15-20 containrar på den tiden. Rekordhållarna heter Jessica Hedberg och Anna Persson.

Vi följer med Anna upp till hennes arbetsplats. Färden går upp för en gallertrappa, in i en ranglig hiss som tar oss upp flera våningar, färden går vidare ner för en trappa, längs en brygga som slutar i en grind. En likadan brygga kommer emot oss från andra sidan. De båda bryggorna möts och vi kan gå över, nerför ytterligare en trappa och så är vi äntligen framme vid kranens hytt, Annas arbetsplats.
- Blåser det mer än 20 meter per sekund varnar kranen. Jag har varit med om att det blåst så mycket att tomma containrar ramlat ner men blåser det så mycket ska vi stänga.
Den här dagen är det bara några vindilar som får gallertrapporna att gunga lätt. Kranen står stadigt och Anna blåser i en alkomätare för att få igång maskinen. Om ett par timmar måste proceduren göras om men i den vevan blir Anna avlöst.
I kranen jobbar man två timmar åt gången därefter två timmar truck och var sjätte vecka jobbar de i gaten. Däremellan ska de sköta städning av containrar. Efter en stund med Anna förstår man varför hon och hennes kollegor behöver omväxling.

Anna sätter sig tillrätta i den stora, sköna fåtöljen i den varma hytten. Musik strömmar ut ur högtalarna. Hela fronten och halva botten av hytten är glasad. Vid armstöden sitter joysticks. Anna kollar en dataskärm på höger sida, så lutar hon sig framåt och börjar jobba. Arbetsställningen ser allt annat än bekväm ut men är ett måste för att kunna se containrarna 25 meter under kranen.
Anna visar på skärmen att de gröna och blå rektanglarna motsvarar var sin båt. De grå streckade rektanglarna är containrar som inte står i rätt position. Så fort hon fäst oket på en container visar datorn de uppgifter Anna behöver för att ställa burken på rätt ställe. Datorn visar vikt, om det är farligt gods i burken, om den har udda mått och till vilken position den ska flyttas. En liten skärm på vänster sida visar i vilken position kranen befinner sig i.
- Den gula pricken är kranen, säger Anna och pekar.

Anna har med hjälp av sina joysticks lyft vår container med virket från Gällö från 67J och ska manövrera den till 79Q. Uppställningsplatsen har olika positioner markerade från ett till hundra och från A till U. Fem containrar kan staplas på varandra.
Oket låser automatiskt fast containern genom att vrida runt tappar som sitter i hörnen. Anna tittar intensivt neråt. Hon har jobbat i containerterminalen sedan starten i augusti 2006 så hon behöver knappt titta på den lilla skärmen för att veta var hon är. Med stor precision sätter hon ner containern på rätt plats, kant i kant, ovanpå en annan container. Nu står containern i det område och på den plats som motsvara den båt som ska frakta burken om ett par dagar.

Anna måste också via en tv-skärm hålla koll på vilka movrar som finns inne. Så snabbt som möjligt ska hon lyfta av containrarna så att moverförarna kan åka och hämta nya burkar. Bilarna väntar i snitt åtta minuter.
Driften är kontinuerlig. Det innebär att arbetet pågår hela tiden och inte stannar för fikaraster eller luncher. Från sex på morgonen till tio på kvällen är det full verksamhet måndag till fredag. Men precis som på stuveriet jobbar personalen om det kommer in båtar på andra tider.

När en container är lossad går informationen via fiberkabel in i ett grafiskt system till operations.
- Det är ett oerhört säkert system. I början tappade vi väl bort någon container men inte nu, berättar Håkan Bergström.
Anna ska lyfta en container från en järnvägsvagn. Hon knappar in numret som står på containerns tak. På skärmen kan hon se att det är en tomburk. Anna lyfter burken och ställen den vid truckarna. Hon är helt fokuserad på sitt jobb men mycket längre än två timmar går det inte att ha fokus och jobba i den underliga arbetsställningen.

Plötsligt är alla gråstreckade rutor borta från skärmen. Anna har plockat i ordning allt som fanns att plocka för stunden. Hon kan koppla av en liten stund.
- Det där är en manskapskorg, säger hon och pekar på en knallgul containerstor gallerbur.
Korgen är egen design för Gävle hamn och har köpts av flera andra hamnar. Med hjälp av korgen lyfts manskapet ombord på båtarna. Korgen behövs eftersom besättningen ska högt upp.

Är det så vi ska komma ombord på Lappland som ska ta oss och vår container ut till havs?

Mer läsning

Annons