Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ett skepp kommer lastat - och då är det noga

/
  • Platen är full och det har blivit dags att köra in virket i containern.
  • Platen är full och det har blivit dags att köra in virket i containern.
  • Janne Larsson lastar det ena paketet virke efter det andra på loadplaten eller stuffningsmaskinen som den kallas. Det gäller att fördela virkets vikt.
  • Stefhan Hemsén trycker på knapparna och plattan med virke glider in i containern. Stefan håller koll så att inget sticker ut. Han är noga med att kunden på andra sidan klotet ska få hela varor.
  • Hela lasten är inne. och Stefhan Hemsén stänger containerns dörrar...
  • ... och låses med en plomb. Det ska vara samma nummer på containern som på plomben. Blir det fel någonstans går det inte att hitta containern.

I Gävle hamn står rad efter rad efter rad med containrar. Vart ska de och hur vet personalen vilka containrar som ska på vilken båt? Gefle Dagblad har tagit reda på hur det går till genom att följa en container från Gävle till Hamburg.

Annons

Vår resa börjar i Gävle hamn. Fyra godsvagnar med virke har kommit från Gällö såg i Östersund till hamnen i Gävle. Virket har redan åkt 40 mil på järnväg men nu ska resan gå vidare sjövägen för att så småningom nå slutdestinationen Kobe i Japan.

Gävle Stuveri AB, GSB, har fått ordersedlar från shippingföretaget Haegerstrands. På dem står alla uppgifter som behövs för att varorna ska hamna rätt. Där står var godset kommer ifrån, alltså Gällö i vårt fall, vilken mottagaren är (stuveriet), köparen (ett företag i Kobe, Japan), vilken märkning virket har, vilket rederi (vårt virke ska gå med Hapag Lloyd), closing, alltså sista dag att lämna in ordern om att containern är lastad och transporterad till containerterminalen, datum när den ska lastas på båten och vilken båt, antal paket och paketnummer med kubik och vikt.

Truckförarna Janne Larsson och Stefhan Hemsén står redo att ta itu med Gällös virke. Janne hoppar in i trucken och plockar upp två stora paket virke på gafflarna. Totalt ska tio paket lastas i varje container.
- Det är viktigt hur vikten fördelas i burken, förklarar Stefhan som sköter översynen och manöverdosan.

Janne placerar sex paket virke på den ena sidan och fyra på den andra sidan av loadplaten eller stuffningsmaskinen som den också kallas. Själv plattan är lika stor som golvutrymmet i containern. Stefhan håller koll så att godset inte sticker ut åt något håll.
- Det är som att bygga lego. För oss som håller på hela dagarna är det inte svårt att få måtten att stämma. Sågverket skickar inte sånt som inte går in. En del annat gods måste beräknas och blir det plats kvar måste vi ta fram spikpistolen och göra ramar så att det blir lastsäkert, säger Stefhan.

Janne fortsätter att forsla virkespaket och Stefhan lägger strö, alltså träribbor, med jämna mellanrum på loadplaten. Ströna har två funktioner. Dels gör det att virket kommer upp en bit så att gaffeltruckar kan lyfta av det och dels går det lättare att få ut själva laddningsplattan.
Ungefär 60 personer jobbar på stuveriet. En del av dem har Fredriksskans som bas, men de flesta finns på Granudden. I Fredriksskans jobbar man för det mesta dag men två personer går skift. Skulle det komma in en båt på julafton eller någon annan helgdag hoppar den som vill in. Övertid sker i första hand på frivillig basis.

I Fredriksskans lastas mest bulkgods men stål, grafit, trä och HIAB-kranar går i container.
- Men vi har maskiner och kunskap för att stuffa allt, säger Stefan tvärsäkert.
Han började sommarjobba på stuveriet redan som 15-åring eftersom hans pappa jobbade där. Stefhan hade egentligen tänkt sig ett annat yrke men så småningom kom han tillbaka till hamnen och här trivs han. Frihet under ansvar och att jobba ute hela dagarna är något som passar honom.
Det har tagit ungefär sju minuter för Janne att lasta plattan full. Framför plattan står en gapande tom container med rederinamnet Hapag-Lloyd. Stefhan tar fram manöverdosan. Han trycker på några knappar och hela plattan med virkespaketen glider in i containern.
- Innan vi hade platen körde vi in allt med truck.

Stefhan kollar noga så att inte virket tar i några kanter men allt går som smort. Med ytterligare några knapptryckningar fäller han ner en bom som håller emot de 24 tonnen med virke när plattan dras ut igen. En liten duns berättar att virket står där det ska och att plattan under den är ute ur containern.
En gigantisk reach-stacker-kran kommer runt hörnet. Med sin jättelika arm greppar den tag om containern och lyfter ner den på marken så att Stefhan kan stänga dörrarna och plomberar.
- Numret på plomben och numret på containern står på ordern. Det får inte bli fel. Stämmer inte numret på plomben när den ska öppnas betyder det att någon varit inne i burken.

Stefhan och de andra killarna, för alla på stuveriet är killar, är stolta över sitt yrke och de tar det på största allvar.
- När kunden får sitt gods på andra sidan klotet ska det vara helt. Vi har vår yrkesstolthet, säger Stefhan.
Kranbilen lyfter upp vår container igen och far iväg. Containerns resa har börjat.

Mer läsning

Annons