Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fina gamla Märklintåg fick nytt värde

/
  • – Jag skulle bara se hur mycket som finns kvar i liket, säger  Erik Jervill som skruvat isär ett reklamlok utan motor.
  • Gävles modelljärnvägsklubb hade mottagning på Järnvägsmuseet.
  • Erik Jervill och Leif Ekström är nyfikna på vad Tonni Persson plockar upp ur den gulnade kartongen.
  • Tonni Persson och hans döttrar har lekt med Märklintåget han fick som barn.
  • Håkan Lukkarinen känner direkt igen Tonni Perssons lok som tillverkat 1961. Leif Ekström tittar på.
  • Loket finns med i den vällästa  katalogen från början av 1960-talet.

Ur en gulnad Elloskartong plockade Tonni Persson upp sin barndoms Märklintåg.

Han tog chansen att få det värderat när modelljärnvägsklubben bjöd in till Järnvägsmuseet.

Annons

Klubbens Håkan Lukkarinen ser bums att loket är en mycket vanlig modell från 1961 och att en stege är av vilket sänker värdet.

– Det drar ner några hundralappar.

Han värderar de olika delarna i Elloskartongen till allt från några kronor till som mest 800. I den välbläddrade katalogen går att läsa att loket kostade 79 kronor i början av 1960-talet.

– Jag lekte mycket med det, berättar Tonni Persson.

Döttrarna har också kört med tåget. Nu har det legat nedpackat i många år, men han har letat fram det igen eftersom en arbetskamrat var intresserad av att köpa det till barnbarnet.

Håkan Lukkarinen hade inte kunnat konstatera några rariteter bland det som besökarna hade med sig under söndagen.

– De som varit här har haft dem som barn.

De vill veta om de törs låta barnbarnen leka med tågen säger han.

Klubbkamraterna Erik Jervill och Leif Ekström som fanns på plats för att ta emot och laga trasiga modelltåg hade haft det lugnare. Ingen dök upp. Ett lok utan motor har de i alla fall fått att skruva i sär, en SJ-reklammodell från 1980-talet.

I höstas var det däremot stort intresse när klubben hade tågdoktormottagning för första gången på många år. Det handlade inte bara om slitna delar som behövde bytas ut.

– Man har lekt på golvet så att det är mycket katthår i alla drev. Eller så har man smort för mycket så vi får torka av, säger Leif Ekström.

– Ibland är halva katten ombord, konstaterar Erik Jervill.

Mer läsning

Annons