Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Full fart på Alderholmen för 100 år sen

/
  • Så här såg det ut på Alderholmen för ungefär 110-120 år sedan. Och de här byggnaderna har vi identifierat med hjälp av Robert Herpai på Sveriges Järnvägsmuseum:
1. Gävle-Dala Järnvägs lokstallar. Det är inte de som i dag utgör en del av järnvägsmuseet vid Sörby Urfjäll. Den här byggnaden revs förmodligen på 1950-talet.
2. Godsvagnsverkstaden. Flyttades till Nynäs omkring 1905.
3. Förrådsbyggnad som på sin tid var en aning märkt av stadsbranden 1869.
4. Gamla verkstaden.
5. Hotell Fenix.
6. Godsmagasinet. Skymmer det mesta av Fenix.
7. Vagnverkstaden. Flyttades till verkstaden på Nynäs när den blev klar runt 1905.
8. Toalettbyggnader som numera finns i Boulognerskogen.
  • De gamla hamnmagasinen finns kvar än i dag, flera av dem välbevarade och elegant upprustade invändigt.
  • Så här ser det ut på Alderholmen i dag om man som Lasse Halvarsson fotograferar ut genom ett fönster på översta våningen i det vackra Hellbergska magasinet. Dagens fotografer har inte riktigt samma optik som de hade på 1800-talet, så det framgår inte riktigt att Stuvaregatan hamnat nästan precis där järnvägsspåret löpte på den gamla bilden. Men så är det.
  • Spåren fortsatte en bra bit ut på Hucken, Alderholmens östra ände.
  • Det pampiga stationshuset byggdes redan till järnvägens öppnande 1859.
  • På Fenix satt grosshandlarna och gjorde upp affärer.

Ni som flyttat in i de nya, ljusa, toppmoderna husen på Alderholmen tror kanske att ni bor på orörd mark. Att friden som rådde där innan bostadsbyggandet satte igång för några år sedan är något som varat i evigheters evighet.

Annons

Jaja, ni kan ju se på den svartvita bilden här ovan hur det verkligen ligger till. Alderholmen har en mycket levande, om än som synes något solkig, historia.

När det började är det väl ingen som riktigt säkert vet i dag, men år 1622 fick Gävle Stad hela ön – ja, det var en ö på den tiden – i gåva av Gustav II Adolf. Staden behövde utrymme för att bland annat bygga fartyg.

Det gjorde vi också. Norra varvet byggdes upp där, liksom en järnvåg, repslagarbanor, en vedgård, några krogar, sjöbodar och tullbyggnader.

Bland krogarna märks framförallt Bellevue. Eller...det fanns en paviljong som hette Bellevue där det öppnades en restaurang.

Denna paviljong brann dock efter något år, och i stället byggdes på platsen ett nytt hotell med restaurang. Fenix kallades det, och där satt grosshandlarna och gjorde upp affärer vid sina stambord på groggverandan. Där hade de god uppsikt över fartygen som seglade in för att lasta eller lossa varor vid magasinen de låtit bygga lite längre uppströms längs Norra Skeppsbron.

Magasinen finns kvar än i dag, till skillnad från Fenix som konkurrerades ut av det nya och storslagna Hotell Baltic och revs 1927.

Nå, varorna som skulle vidare inåt landet eller ut i världen måste ju också fraktas så snabbt och okomplicerat som möjligt på land. Av den anledningen byggdes på 1850-talet mellan Falun och Alderholmen en järnväg som blev Sveriges första färdigbyggda och invigdes 1859 med stationshus (som inte syns på den gamla bilden här ovan), lokstallar och magasin.

Utvecklingen på järnvägsområdet gick dock snabbt. Redan 1876-77 byggdes en ny tågstation på västra sidan av Lillån. Det fanns gott om mark att bygga på där eftersom stadsbranden 1869 hade lagt alla byggnader i området i aska, och Gävle-Dala Järnväg AB hade insett att Alderholmen var lite för avsides för persontrafiken.

Denna nya station har stått emot tidens tand och finns kvar än i dag. Vi kallar den envist för centralstation även om det finns byråkrater som försöker lära oss att det ska heta resecentrum.

Stationshuset på Alderholmen revs 1907.

Det innebar dock inte att järnvägstrafiken på Alderholmen avstannade. Behovet av godsleveranser levde vidare, och industrier som Gävle Galvan och Siporex lockades till platsen just på grund av att där fanns järnväg.

Det skulle dröja ända in på 1980-talet innan järnvägsspåren försvann, för då skulle högskolan byggas där. Och när de planerna sprack och högskolan flyttade in i de övergivna kasernerna på Kungsbäck...ja, då hände ingenting. Och ingenting. Och ingenting. Förrän de en gång så lösa planerna på nya bostäder plötsligt fick fast form för några år sedan.

Sedan dess har det gått nästan lika snabbt som på 1800-talet. Och nu ska ju även Södra Skeppsbron få nya bostäder.

Det ser vi fram emot.

Mer läsning

Annons