Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gå dig i form

/
  • Promenader med stavar är ett perfekt sätt hålla sig i form. Skonsamt för kroppen samtidigt som det är effektivt. Foto: Claudio Bresciani/Scanpix

Om du vill ta i lite extra - gå med stavar, vikter eller använd skor med rundad sula. Du kan börja redan i dag!

Annons

Det behövs varken ett dyrt gymkort eller någon avancerad utrustning. Man behöver inte heller ha något bollsinne eller vara vig eller stark. Det enda som behövs är egentligen ett par bra skor - sedan är det bara att ge sig ut i grönskan och gå i rask takt. Även kallat "powerwalk", ett allt vanligare uttryck som är inlånat från engelskan. För "power", eller "kraft" på svenska, ska man ha i både ben och armar när man promenerar.

Armarna viktiga

Armarna ska pendla i 90 graders vinkel och man ska ta i så att man nästintill springer. Det säger Katarina Woxnerud, personlig tränare och en av Sveriges största hälsoprofiler.

- Att gå snabbt är en utmärkt träningsform, framför allt för dem som kanske inte har tränat så mycket tidigare, men som vill komma igång. Det är skonsamt för lederna. Dessutom tränar man styrka och kondition och får starkare hjärta. Och så får man jämnare humör och sover bättre, säger hon.

Variera

Den som dessutom använder stavar jobbar mer med överkroppen och får en ännu bättre träningseffekt, menar Katarina Woxnerud. Att ha på sig en sko med rundad sula gör också att framför allt bålmuskulaturen används mer, eftersom kroppen måste balanseras mer medan man promenerar. Det gäller också att variera underlaget så mycket det går.

- Varva skogsstigar med stränder, snö, grus och asfalt. Det är jobbigare att gå i snö och sand och i skogen måste man ju balansera över stenar, kottar och grenar, och då aktiveras fler muskler. Det är också bra att gå en slinga som innehåller backar. Det blir betydligt jobbigare.

Ut i naturen

En hel del människor investerar i särskilda gåband som de promenerar på hemma. Det är förvisso bättre att träna någonting än ingenting alls, tycker Katarina Woxnerud, men en viktig dimension försvinner, nämligen själva naturupplevelsen:

- Att gå i skogen eller vid vattnet ger lugn och ro och är bra för det psykiska välbefinnandet. Vi behöver också dagsljus för att må bra, inte minst för att kunna bilda D-vitamin i kroppen. Många blir också glada av att träna ute, det ger lyckokänslor, säger hon.

För att undvika att belasta ryggar och knän felaktigt bör man tänka på sin hållning. Överkroppen ska hållas upprätt, skuldrorna ska vara sänkta och avspända och armarna ska pendla vid kroppens sidor. Man ska undvika att fälla fram överkroppen så att man går med huvudet först och rumpan putar.

- Prova att gå med handflatorna framåt, då roterar du ut armarna och får bättre position i skuldrorna, tipsar Katarina Woxnerud.

Minna Tunberger/TT Spektra

minna.tunberger@ttspektra.se

Mer läsning

Annons