Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hjärtat klappar för Läkerol

/
  • Arne Malm är bedrövad efter nedläggningsbeskedet. Han tvivlar på att andra fabriker kan tillverka Läkerol och bilar på samma sätt som fabriken i Gävle                                                                                             .
  • Läkerol framställdes som en röstförstärkare i alla möjliga sammanhang.
  • Kungligt besök i Läkerolfabriken.
  • Åtta nobelpristagare som gör reklam för en tablett! Det har nog ingen annan godistillverkare lyckats med.
  • Ahlgrens tekniska fabrik började med skokräm.

Efter drygt 20 år som pensionär klappar Arne Malms hjärta fortfarande för Läkerol. Nu är han bekymrad över om Läkerol och Ahlgrens bilar verkligen kan tillverkas på samma sätt i någon annan fabrik. Han är också orolig över vad som händer med alla svenska ­varumärken.

Annons

Arne Malm började på Läkerol hösten 1969. Han hann med att vara försäljningschef i tio år och informationschef i ytterligare tio år innan det var dags för pension. Precis som för många andra var det med stor sorg han tog emot beskedet om att Gävlefabriken ska läggas ner.

– Det är hemskt att de lägger ner. Jag tror inte de klarar att göra Läkerol och bilar på andra ställen. Det krävs stor precision, speciellt vid torkningen så de inte klibbar ihop. Slutfinishen är viktig.

Framför sig på vardagsrumsbordet har Arne en del av de böcker och broschyrer han varit med att ta fram. Där finns jubileumsboken från 1985 när Ahlgrens fyllde 100 år. Där finns också häftet ”Reklamen en samhällsspegel” som Ture Karlström sammanställt. I den finns inte mindre än åtta nobelpristagare som gör reklam för Läkerol, ett unikt sätt att marknadsföra en tablett. På bordet finns också boken ”Testimonials of the Famous” där 600 kända personer intygar att Läkerol har en uppfriskande effekt.

– Du vet, Adolf Ahlgren stod på Grand när kulturpristagarna kom ut. Han bjöd dem på tabletter och fick intygen påskrivna.

Att låta presumtiva kunder smaka på tabletten var en av marknadsföringsstrategierna.

– Vi var generösa med bjudandet. Ska man göra reklam ska man ha produkten i munnen. Men det gällde att bjuda i rätt sammanhang och på ett fint sätt.

Framför allt var det Läkerol som fanns i säljarnas fickor även om fabriken tillverkade Ako-kolor, Brio, Zoo, Fruxo, PimPim, ZigZag och många andra märken.

– Receptet på Läkerol är hemligt. Det var bara fyra personer som kände till det. Ingen har lyckats kopiera det fast många försökt. Hemligheten har också varit noggrannhet och jämnhet i produktionen. Men det är lätt att rasera ett varumärke genom felsatsningar.

Arne Malm tror inte att fabrikens nedläggning är bra för Gävle men ännu värre tycker han det är att Läkerol försvinner ut ur landet, till Slovakien.

– Volvo, Saab och Absolut har redan försvunnit från Sverige. Det är en skrämmande utveckling. Vad händer med Sverige?

Ska man göra reklam ska man ha produkten i munnen.

Mer läsning

Annons