Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jag föredrar finsk modell

/

Finnish style. Det förespråkar jag i det svenska skolsystemet. Lite mer finsk ordning och reda. Och betyg.

Annons

Det blir ganska bra folk av dem som får betyg redan i årskurs tre. De blir i alla fall inte sämre individer, hävdar jag.

På 1990-talets Åland blev vi betygsatta med både ord och bokstäver redan i årskurs tre. Ordning och uppmärksamhet var en punkt och religion en annan.

Åh, så roligt det var att öppna det vita kuvertet med frökens snirkliga bokstäver på. Varje julfest och våravslutning.

Det var spänning på hög nivå.

10,0 var toppenbra och nästintill ouppnåeligt. Mina resultat och medelvärden varierade mellan 7,30 och 8,80 upp till årskurs nio.

Hur mådde då de som fick dåliga betyg och skäll av föräldrarna? frågar sig många. Jag hoppas att de tar betygen för vad de är. En måttstock för den egna prestationen under terminen och inget som ska jämföras med klasskompisar till höger och vänster. Även om det frestar.

Jag tror också att dessa elever mår bättre av att veta hur de ligger till resultatmässigt redan i årskurs tre i stället för att få stora chocken i sjuan.

Det är inget man bara ska ta muntligt med en överenskommelse om att följa upp det nästa läsår. Jag tycker att det ska stå klart och tydligt på ett papper hur man ligger till i de olika ämnena och i social kompetens. För eleverna, lärarna och vårdnadshavarnas bästa.

Sedan var det ju det här med resultaten . Finland glider förbi Sverige när mätningar om kunskap görs. Betygen är högre hos finländska elever, kanske är det delvis tack vare de tidiga betygen.

Mer läsning

Annons