Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kinabilar hotar svensk industri

/
  • De första Kinabilarna till Sverige landade i Sandviken för precis en månad sedan. Fler är att vänta!

Annons

Nytt år. Nya tag. Prognoserna för 2009 vill jag helst inte tänka på. Vad kommer att hända med bilindustrin? De gigantiska underskotten för Volvos ägare Ford och Saabs ägare General Motors påverkar alla. Inte bara bilarbetarna och deras underleverantörer.

Vill det sig riktigt illa kan 2009 vara Saabs sista år som biltillverkare. Kanske har båda de svenska bilfabrikerna kinesiska ägare inom en snar framtid. Högoddsare? Kanske det.

Jag är fullständigt övertygad om att vi i Sverige redan detta år får se mer av kinesisk bilindustri. För några veckor sedan var jag med när Lars Alfredsson från Forsbacka fick hem de fem första kinesiska bilarna på svensk mark från en container som kom till Gävle hamn efter resan över världshaven.

Det kommer fler kinesiska bilar till Sverige under det här året. Och då menar jag inte enbart de elva bilar som en företagare i Göteborg väntar i februari. De är av samma märke, Dongfeng, som Alfredsson fått hem.

Det är små enkla firmabilar med en standard vi inte är vana med. Personbilar med den nivån på säkerhetssidan skulle dessbättre inte tillåtas inom EU.

Kineserna lär sig fort. De levererar snart nog de bilar vi i Europa kräver av dem. Det gäller säkerhet och andra kriterier vi frågar efter och är beredda att betala för.

Det kommer att gå fort när proppen gått ur tunnan. Givetvis hoppas jag att både Volvo och Saab har en framtid. Båda gör bra bilar men styrs av storägare som inte skött sina kort.

Det har heller i och för sig inte de svenska tillverkarna gjort, sett till motorer och förbrukning. Det som gällt hittills är törstiga etanolanpassade motorer. Enkelt fixat och rätt sett till E85-lobbyisterna. Volvo har vaknat med kniven på strupen och på nolltid fixat miljögodkända bilar med bensin- och dieseldrift genom enkla förändringar på redan existerande bilar/motorer. Vi får se mer av den varan ganska snart.

Jag ser att en majoritet av politikerna i trafikutskottet nu är mogna att lagstifta om en fartgräns på 30 förbi bussar som ska släppa av eller ta skolbarn ombord.

Det är utmärkt. Men varför inte 30 för alla bussar som stannat vid en hållplats? Då vore det aldrig något snack om vad som gäller. Även om barn är mer oförutsägbara än vuxna så kliver även äldre ut framför bussen utan att se sig för.

Fordon är hårda och tunga. Människor är mjuka och sårbara.

Mer läsning

Annons