Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Klagomål på vården ökar

Anmälningarna till patientnämnden ökade med 23 procent i fjol. Förklaringen är att den blivit mer känd, tror Gunilla Nordström, chef för patientnämndskontoret.

Annons

– Jag märker att det är fler och fler som ringer som säger att det var vården, den och den läkaren och den och den sjuksköterskan, som sa att de skulle vända sig hit, säger Gunilla Nordström.

Det tror hon beror på att de satsat extra på att berätta om sin verksamhet för landstingsanställda och patientföreningar i fjol.

Det uppmärksammade fallet med läkaren som stoppades i Norge men arbetade i Gävleborg och uppmärksamheten kring ny lagstiftning gällande patientsäkerheten bidrar också till ökningen tror hon.

2010 kontaktade 1 424 patienter och anhöriga patientnämnden med kritik mot vården, 274 fler än 2009. Hittills i år ser det ut att bli lika många anmälningar som i fjol.

De flesta klagomålen hamnar under rubriken organisation, där de som gäller sena remisser och journalfrågor ökat medan de om brister i tillgängligheten minskat. Hit hör också frågor om patientskadeförsäkringen och anmälningar till Socialstyrelsen.

Problem med borttappade och sena remisser har uppmärksammats länge.

Att klagomålen trots det ökar kan bero på att de blir liggande i väntan på att en stafettläkare ska återkomma och att varje led i vårdkedjan bara har en liten försening, som sedan sammantaget blir lång för patienten säger Gunilla Nordström.

– Vi ser helhetsbilden.

Övriga anmälningar handlar framförallt om sjuk- och tandvården och, i något mindre utsträckning, om bemötandet. Gunilla Nordström ser att allt fler pålästa patienter upplever att deras kunskap inte tas på allvar och att allt fler upplever att vårdpersonal saknar empati.

Under våren ordnar patientnämnden en utbildning om bemötande, obligatorisk för verksamhets- och vårdenhetschefer.

Patientnämndskontoret samlar in synpunkter muntligt eller skriftligt, kontaktar ansvarig inom vården och lämnar sedan svar till patienten eller anhöriga. Behövs det kan de också ordna ett möte.

Gunilla Nordström tycker att vården generellt är bra på att ta till sig de fel som patienterna uppmärksammar.

Mer läsning

Annons