Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kolla med norska tullen först

/

Branden på Fliskär skadade flera båtar och totalförstörde två, bland annat Elektriska Roffes båt. Må f-n ta er, ni som släckte glädjen med båtlivet för ett tag och som skapar oro!

Annons

Norska tullen har lättat på reglerna för vinterförvaring av utländska båtar. Upp till två år blir det nu möjligt att ha båten i Norge. Men det hjälper inte Cecilia och Kjell Olsson som låg fem dagar för länge enligt dåvarande regler med sin segelbåt Aquillo i grannlandet. Deras böteslapp på 300 000 kronor ligger fast. Cilla och Kjell har överklagat till Bryssel.

Vi följer med spänning på hur det går.

Men det är bäst att du kollar med det norska tollvesendet om du mot all förmodan skulle våga dig dit. De kan ändra sina regler igen över en natt.

Segla till något mindre byråkratiskt land, Ryssland till exempel.

Sven Yrvind, 72 år ung, har gjort det igen, seglat över Atlanten. Den här gången i en knappt fem meter kort båt. Snittfarten på den lilla gula båten är 1,7 knop. Från Madeira till västindiska Martinique tog Sven 45 dygn på sig. Han levde gott på vatten, müsli, sardiner, rågbröd och edamerost och bokläsning.

– Jag söker ensamheten säger Sven. Jag och havet, då är allt som det ska vara.

Vi får hoppas att Svenska Kryssarklubbens Eggegrundkrets bjuder hit Sven som är en underbar föredragshållare.

En annan kändisbåt var på tv häromkvällen. Hoppas ni såg när Johan Rheborg var värd för ”Stjärnorna på slottet”. Han seglade omkring som liten grabb i akterruffen i sina föräldrars båt. Just den båten, Windrush, seglas i dag av min gamla kollega Nick Blackmon, the gentleman of lesiure. Nick med fru Birgitta bjuder alltid på något gott när vi ses i någon vik på havet. När man sitter där i sittbrunnen och njuter av den goda maten och drycken som alltid serveras, väntar man bara på att Percy Nilegård ska dyka upp ur akterruffsluckan.

Kapten Schettino på Costa Concordia gjorde en dundertabbe och gick på grund, men sedan gjorde han en U-sväng med båten och satte den så rejält på grund så att den inte sjönk.

Den manövern räddade många liv. Kaptenen hade tur också, som när han snubblade och ramlade rakt ner i en livbåt som tog honom mot land.

Visserligen får han en utskällning av kustbevakningens chef Georgio De Falco som heter duga.

”Vada abordo, cazzo!” ryter Falco till kapten Schettino. ”Gå ombord, för helvete!”

Den rasande ordern finns nu tryckt på T-shirts i Italien. De Falco är nationalhjälte, Schettino nationalbuse.

Hårt liv sjömanslivet.

I Gävle är man ödmjuk, där säger man lite snällt ”Välkommen ombord”.

Jag fick många kommentarer kring Sjörapporten om grabbarna som slogs med gökuret på julafton.

Den klockrenaste kommentaren var nog att så går det när man dricker ur.

Panta rei.

Lasse Halvarsson

Mer läsning

Annons