Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Konst eller.., konstigt?

/
  • Inget vet vem som skapat den här läbbiga lerdamen som verkar vara sprungen direkt ur havsbotten. Tänk er att möte henne i en mörk gränd någon kväll.

Världens enda museum för dålig konst finns i Boston i USA. Här hänger tavlor som anses vara så urusla att de inte får ignoreras eller slängas.

Annons
Konstnärerna har absolut haft ambitioner, fast sedan har något gått snett, säger museichefen Louise Sacco och skiner upp i ett stort leende. Ta till exempel "Söndag på potten med George" som ju är en otroligt skum målning.
Vi befinner oss i en källarlokal under en kvartersbiograf på 580 High Street i Dedham några mil söder om centrala Boston. Här huserar nämligen Museum of Bad Art, MOBA, som är världens enda museum för dålig konst.
På de vitmålade väggarna hänger de mest utspejsade och skrattretande motiv vi kan tänka oss. Fast det känns ändå inte som om vi gapflabbar åt tidernas sopigaste konstnärer, utan snarare åt ytterst mänskliga tillkortakommanden. Museet säger sig också älska och inte hata målningarna. Och själva syftet med verksamheten är att bevara, ställa ut och hylla seriöst dålig konst i alla former och i all sin prakt.
Louise Saccos rysarfavorit, "Sunday on the Pot with George", är en avskyvärd akryl på kanvas. Tavlan föreställer en herre i högmidjade vita kalsonger, sittande på en potta, fången i en svärm av färgkluttar. Man fattar ingenting. Och "Pals" föreställer en clown, med en minst sagt underlig blick, som håller om en liten, till synes drogad, apa. Man undrar vad clownen har i kikaren. Intill hänger ett vinterlandskapsmotiv med idylliskt snötunga granar och en isig vinterhimmel. Mitt i allt detta porlar en liten knallblå sommarbäck som slutar i intet. Och just där har en liten sagobro plitats in. Eller ta tavlan på den sorgsna, och kanske ashungriga, gulögda katten, Peter the Kitty, som med militärisk ordning ställt upp sina tassar på en lång rad.

Utställningens hittills enda skandinaviska bidrag är danska "Dog". Enligt Louise Sacco är det en "most remarkable fusion" mellan en skidort och en vargunge. Och ungen ser ut att, med upphöjt lugn, långsamt frysa ihjäl. Verket har skänkts av ett par från Köpenhamn.
- Riktigt, riktigt dålig konst, eller hur, säger Louise Sacco förtjust.
En stor del av de hundratals verken på 10-årsjubilerande Museum of Bad Art, varav en del ingår i en permanent utställning, är hämtade från containers ute på gatorna. Andra har skickats in av museivänner eller konstnärer.

Enligt Louise Sacco finns bidrag från såväl talangfulla, etablerade konstnärer, som rent tillfälligt trasslat till det sig en smula, till skapare som totalt tappat kontrollen över penseln och nedkommit med strålande smörja.
- Gemensamt för de två grupperna är att de har kvaliteter som särskiljer dem från ren inkompetens, säger Louise Sacco, som dock påpekar att många konstnärer blir dåliga på grund av att de inte fixar att måla händer, fötter och vattendrag.
Hon berättar också att endast är seriöst dåliga verk tas emot på museet. Ytterligare ett krav är att de ska vara i original och exceptionellt dåliga. Museum säger nej verk av barn och ungdomar.
- Vi tänker inte sätta några käppar i hjulet på en eventuell utveckling.
Ibland tar MOBA med sig ett gäng urusel konst till annan ort där man sedan ordnar till en visning. Ofta handlar det om olika teman som till exempel utställningen "I Just can´t stop" som fokuserade på konstnärer som kört fast i sin egen kreativitet.
Utställningen "Fine Wine Bad art" slog fast att det krävs mycket vin för att, så att säga, fullt ut uppskatta dålig konst. Och "Gallery in the woods" arrangerades i tallskogen ute vid Cape Code. Tavlorna hängdes helt enkelt upp i grenverken.

Innan vi motvilligt lämnar MOBA, ställer vi några konkreta frågor till Louise Sacco, som till vardags jobbar som marknadskonsult i Boston.
Kan "bad art" vara så dålig, att den blir bra konst?
- Absolut. Båda sorterna är uppriktig och minnesvärd. Du kanske bedömer ett verk som bra, samtidigt som jag är säker på att det är dåligt.
Finns det exempel på etablerad finkonst på de tjusiga museerna som i själva verket är urdålig?
- Det finns sådana verk. Men vi har beslutat oss för att inte ifrågasätta kollegor på andra konstmuseer. Så vi springer inte omkring i Louvren och skriker: Den där tavlan är DÅLIG.
Vad säger konstnärerna bakom den dåliga tavlorna, är det sura på er?
- Så här långt har ingen blivit sur. Artister vill ju kommunicera. De vill att människor ska se deras arbetena. Så de blir glada över att ställas ut på vilket museum som helst. Förvånansvärt många konstnärer har faktiskt skänkt egna tavlor till oss.
MOBA grundades ursprungligen av dataingejören Jerry Reilly och konststudenten Scott Wilson, sedan den senare snubblat över ett riktigt otäckt verk, föreställande en blåhårig, äldre dam, omkringflytande i ett blomsterlandskap, under en skrikigt gul himmel. Skapelsen fick namnet "Lucy in the fields with flowers" och är i dag ett portalverk på museet.

Arne Spångberg
frilansreporter
gefle.dagblad@gd.se

Mer läsning

Annons