Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Landstinget i kampanj för offentlig vård

De landstingsdrivna hälsocentralerna går på offensiven för att locka till sig patienter som föredrar ”offentligt ägd” vård.

Mesta möjliga vård för pengarna utlovas.

Men kampanjen får kritik.

Annons

Under den senaste tiden har landstinget i Gävleborg börjat marknadsföra sina hälsocentraler i en annonskampanj.

Budskapet är att landstingets hälsocentraler är ”offentligt ägda” och att de ”ger mesta möjliga vård för varje krona”.

För många kan det kännas ovant att landstinget marknadsför sin vård på det här tillspetsade sättet.

Men med hälsovalssystemet och den ökade konkurrensen från de privata hälsocentralerna har situationen förändrats.

Nästan var tredje länsinvånare som aktivt valt hälsocentral har valt en privat hälsocentral.

Nu vill landstinget ta upp kampen.

– Vi befinner oss i en konkurrenssituation och måste visa att vi finns, säger Berit Fredricsson, primärvårdschef i landstinget.

Att vara offentligt ägd är en konkurrensfördel, menar hon.

Därför används formuleringen som en markering i annonserna.

– Många människor i befolkningen tycker att det är viktigt med offentligt ägda hälsocentraler och vill veta vilka dessa är i länet, säger Berit Fredricsson.

Moderata oppositionsrådet i landstinget, Patrik Stenvard, är tveksam till kampanjen. Han tolkar budskapet som att landstinget påstår att de egna hälsocentralerna är bättre och ger patienterna mer vård för pengarna än de privata.

– Ett märkligt budskap som saknar täckning. Säger man i en annons att man är bättre än någon annan måste man kunna styrka det, annars strider det mot marknadsföringslagen, säger han.

Stenvard tror att landstinget försöker ”rida” på Carema-skandalen.

– De flesta medborgare bryr sig nog inte om vem det är som äger en hälsocentral, det viktiga är vilken vård som bedrivs där.

Mer läsning

Annons