Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Men varför väljer vi bort cykelhjälmen?

/
  • Gun-Britt Blom, 73 år, pensionär från Gävle har tagit bussen till sjukhuset:– Ibland tar jag buss, ibland bil. Jag har gratis busskort och tiden passade. Hade jag inte haft gratis busskort hade jag tagit bilen.
  • Maria Larsson, 27 år, sjuksköterska från Gävle har tagit cykeln till sjukhuset:– Det är enklast och i dag är det fint väder och så bor jag centralt. Det är bra cykelparkeringar men trångt.
  • Solveig Pettersson, 72 år, pensionär från Gävle har cyklat till sjukhuset:– Det är skönt, man får motion och så bor jag mitt i stan. Regnar det tar jag bussen.
  • Roger Nygren, 31 år, virkesköpare från Hudiksvall har tagit bilen till sjukhuset:– Ja, tyvärr. Jag är ju från Hudik så jag måste. Annars försöker jag ta bussen.
  • Rolf Nordin, 57 år, sjuksköterska från Gävle har åkt bil till sjukhuset:– Jag jobbar så det gick fortast. Annars cyklar jag mycket. Buss kan jag inte använda i jobbet.
  • Magnus Grahn, 42 år, fastighetsskötare från Gävle har åkt buss till sjukhuset:– Det är bättre än att gå. Jag bor på Brynäs. Det är krångligt med bil och svårt att få parkering men billigare.

Cyklister är mest olycksdrabbade i trafiken. Det som bäst skulle öka säkerheten är att ta på hjälm. Men få cyklister i länet har hjälm.

Annons

– Åtta procent. Det är fruktansvärt dåligt, säger Lars-Eric Abrahamsson, verksamhetsledare på trafiksäkerhetsföreningen NTF i Gävleborg.

Det gäller länsbor mellan 16 och 64 år, att jämföra med rikssnittets 22 procent.

Häromveckan presenterade NTF en undersökning som visar att bara var fjärde barn mellan åtta och 15 år i länet hade hjälm, hälften så många som rikssnittet, trots att det är lag. NTF anser att ökad hjälmanvändning är att det viktigaste för att öka säkerheten för cyklister.

Generellt är hjälmanvändningen bättre i större städer. I Gävle kommuns undersökningar brukar runt 20 procent av cyklisterna ha hjälm.

– Om du skadar hjärnan går den inte att reparera, är Lars-Eric Abrahamssons bästa argument för hjälm.

Alla vet det. Fåfänga, att man inte känner sig bekväm med hjälm, tror han är förklaringen till att inte fler, trots kunskap, tar på hjälmen. Han tycker att vuxna borde föregå med gott exempel.

Om cyklisterna följde trafikreglerna skulle olyckorna också minska.

– Man tror att man åker cykel som man går, säger Lars-Eric Abrahamsson.

De senaste åren har knappt trettio personer om året skadats i cykelolyckor i Gävle enligt statistik från polis och sjukhus. Hittills i år har 14 skadats, förutom alla som plåstrar om sig hemma. Sedan 2009 har sex personer skadats svårt.

Kommunen har i år inrättat ett cykelråd, där flitiga cyklister ska komma med synpunkter och förbättringsförslag. I den takt de har pengar bygger de ihop cykelbanenätets glapp.

Man tror att man åker cykel som man går...

Mer läsning

Annons