Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Missade fakturor dyrt för landstinget

Landstinget missar att betala fakturor i tid.

Hittills i år har man dragit på sig 172 000 kronor i dröjsmålsräntor.

Nu införs ett nytt inköpssystem som ska minimera risken för försenade betalningar.

Annons

Landstinget i Gävleborg köper varor och tjänster för cirka 3,7 miljarder kronor varje år. Årligen kommer cirka 150 000 leverantörsfakturor in till landstinget.

Enligt en granskning som tidningen Ljusnan har gjort är det si och så med förmågan att betala fakturorna i tid. Hittills i år har landstinget fått 172 000 kronor i extra kostnader på grund av dröjsmålsränta för försenade betalningar.

– Det är aldrig acceptabelt med dröjsmålsränta. Vi ska ha en sådan ordning att det inte ska förekomma. I förhållande till den stora mängd fakturor vi hanterar är förseningarna ändå få, säger Måns Kjerstensson, chef för landstingets ekonomiavdelning.

Den dyraste betalningsförseningen i år gäller en faktura på 14 miljoner kronor för IT-licenser. Fakturan blev liggande någon dag för länge i landstingets koncernledning och det räckte för att en dröjsmålsränta på hela 80 000 kronor skulle tillkomma.

Vad som exakt orsakade denna och andra förseningar vet inte Måns Kjerstensson.

Men det finns flera förklaringar till att fakturor inte betalas i tid, menar han. En är att det ibland uppstår osäkerhet kring vem i landstinget som beställt en vara eller tjänst och vem som i så fall ska attestera. Fakturor kan på detta sätt ”valsa runt” i organisationen i sökandet efter rätt beställare.

Attesteringen av fakturor till landstinget sker i tre steg. Fakturan tas först emot på ekonomiavdelningen. Den skickas sedan vidare till en granskningsattestent i den verksamhet som fakturan berör.

Därefter går den till en chef för slutlig attestering.

Ju större summor det handlar om desto högre upp i chefshierarkin hamnar fakturan.

Just nu håller landstinget på att installera ett nytt inköpssystem. I detta system sker attesteringen redan vid beställningen av varan eller tjänsten.

– Risken för dröjsmålsräntor blir mycket mindre med det nya systemet, säger Måns Kjerstensson.

Mer läsning

Annons