Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nyaste hälsocentralen får ett gott betyg

/
  • Att ha nära till vården var avgörande för Hans Paugart när han bytte till Gävle Strands hälsocentral. Hit går han på diabeteskontroll hos distriktssköterskan Solveig Nilsson.
  • En pekskärm ersätter receptionen på Gävle Strands hälsocentral. Vårdenhetschefen Kicki Ceder visar hur den fungerar.
  • – Det här den bästa arbetsplats jag jobbat på, säger läkaren Bosse Fagerström.

Liten, trivsam och lättillgänglig. Den nystartade hälsocentralen på Gävle Strand får gott betyg. Men det krävs fler patienter för att ekonomin ska gå runt.

Annons

En trappa upp i Fullriggaren på Gävle Strand finns Gävles nyaste hälsocentral. Verksamheten invigdes under pompa och ståt för drygt ett år sedan.

Att det slogs rejält på trummorna var inte så konstigt. Det var första gången på många år som landstinget startade en hälsocentral i Gävle.

Efter en lite trevande start tycks verksamheten i dag ha hittat sina former.

När GD kommer på besök möts vi av idel positiva tongångar.

– Det är den bästa arbetsplats jag jobbat på. Personalen, läget, lokalerna, allt är bra här, utbrister läkaren Bosse Fagerström.

Hans Paugart har diabetes och behöver regelbundet gå på kontroll för inställning av insulin. När han flyttade till Gävle Strand blev det naturligt för honom att lista om sig till den nya hälsocentralen. Det har han inte ångrat.

– Det tar bara två minuter för mig att gå hit. Och här finns världens bästa distriktssköterska, säger han

”Världens bästa distriktssköterska” heter Solveig Nilsson och jobbade tidigare i många år på Brynäs hälsocentral. Inte heller hon ångrar bytet till Gävle Strand.

– Det här är en liten, jättetrevlig arbetsplats. Jag känner ingen tidspress utan får ägna den tid som krävs till varje patient, säger hon.

En tanke med hälsocentralen var att den skulle bli landstingets flaggskepp i konkurrensen med de nya privata hälsocentralerna. Mottagningen skulle bedrivas i moderna, rationella former och erbjuda hög tillgänglighet för patienterna.

Att lokalerna är små och personalstyrkan relativt liten märks. Det krävs flexibilitet och uppfinningsförmåga hos alla för att få verksamheten att fungera. Distriktssköterskorna får vara beredda på att göra olika arbetsuppgifter.

– Jag har inget emot det. Det är bara positivt med variation i arbetet, tycker Solveig Nilsson.

Mottagningen är öppen tolv timmar varje vardag, mellan klockan 7 och 19.

– Vi är den enda hälsocentralen i Gävle med så generösa öppettider. Vi vill kunna ge människor som till exempel tågpendlar en möjlighet att komma hit på kvällstid, säger Kicki Ceder, verksamhetschef.

Patienterna kan också boka tid själva via internet. Det gäller även hos läkare, något ingen annan hälsocentral kan erbjuda.

Trots den goda tillgängligheten har tillströmningen av patienter ännu inte blivit så stor som man hoppats och budgeterat för.

Hälsocentralen är den minsta i Gävle kommun sett till patientantalet. Det här gör att hälsocentralen inte har de intäkter som krävs för att ekonomin ska gå ihop. Hur länge den situationen kommer att bestå vet man inte.

– Vi får hela tiden nya patienter som listar sig, ungefär 20 nya i veckan. Så det går åt rätt håll. Vi räknar med att växa successivt, säger Kicki Ceder.

Några marknadsföringsinsatser är inte planerade. Man förlitar sig i stället på ”mun-till-mun-metoden”

– Om vi gör ett bra jobb blir våra patienter nöjda och berättar det för grannar och bekanta, säger Kicki Ceder.

Mer läsning

Annons