Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Operation varumärke igång

Landstinget Gävleborg söker en kommunikationsstrateg som ska stärka landstingets varumärke.

– Varumärke låter som det handlar om en logotype – men det handlar om vilken kultur vi ska jobba i, säger Monika Samuelsson, kommunikationsdirektör.

Annons

Annonsen om jobbet som ny kommunikationsstrateg hos landstinget ligger ute sedan förra veckan.

I den nämns ordet varumärke inte mindre än tio gånger. För tjänsten handlar till stor del om att bygga upp ett starkt sådant, för att göra landstinget Gävleborg till en mer attraktiv arbetsgivare och kunna skapa en bättre dialog med länsborna.

Tjänstens löneläge ligger på mellan 40 000 och 50 000 kronor i månaden.

Bland arbetsuppgifterna finns att leda ett projekt för att ta fram marknadsmaterial, och att göra beställningar från den interna reklambyrån.

Er främsta uppgift är ju att erbjuda en god sjukvård – kommer inte ett gott varumärke av sig självt om ni levererar det?

– Jo, och det gör vi. Men landstinget är en organisation som är ganska okänd när det handlar om vilka tjänster vi tillhandahåller. Vi vill bli bättre på att föra ut det, men även jobba med det interna varumärkesbyggandet genom värdegrundsarbete och tydliggörande av våra processer, säger Monika Samuelsson.

Tjänsten som kommunikationsstrateg är inte ny. Men den nuvarande, Malin Broström, har tackat ja till en tjänst vid ett internationellt företag och lämnar sin post den sista augusti.

– Hon har jobbat med varumärkesbyggande i tre år. Men att bygga ett varumärke är ett långsiktigt arbete. Med min bakgrund inom industrin så uppskattar jag att det tar tio till 15 år.

Mer läsning

Annons