Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Plånboken styr när Svensson köper bil

/
  • Pengar, inte miljön, avgör bilköpet för de allra flesta säger Mats Öhman.Mats Öhman är en varm förespråkare av biogasbilar, som bara släpper ut runt 20 gram koldioxid per kilometer. Men bristen på tankställen bromsar bilköparnas intresse. I norra Sverige är det långt mellan biogasmackarna. Foto: Elin Lundström

Pengar styr bilvalet för de allra flesta.

– Det är en liten del som frågar efter miljöbilar för miljöns skull, säger Mats Öhman, försäljningschef på Bilmetro.

Annons

Myndigheter köper däremot alltid miljöbilar numera.

– Det är bra. De ska vara föregångare, säger Mats Öhman.

Trenden i landet är att det säljs allt färre etanolbilar och allt fler dieselbilar.

– Du får en fullstor familjebil som släpper ut under 120 gram och har ingen fordonskatt i fem år, säger Mats Öhman om de miljöklassade dieselbilarna.

Gränsen för att räknas som miljöbil och få skatterabatt är koldioxidutsläpp under 120 gram per kilometer eller att den kan drivas på biogas, etanol eller el. Nya utsläppsgränser är på gång.

Kraven skärps, men större bilar ska få släppa ut mer än mindre, något föreningen Gröna bilister är kritisk mot.

I dag är 40 procent av de nya bilarna miljöbilar, med de nya reglerna mellan 15 och 20 procent. Nya regler för rabatt på förmånsvärdet är också på gång.

Mats Öhman tycker att utsläppsgränsen skulle sänkas, kanske till 100 gram. Det sätter press på tillverkarna. Han efterlyser också gemensamma EU-regler, då vet tillverkarna vad de ska satsa på.

Regeringen har sagt att bilarna ska vara oberoende av fossila bränslen 2030.

Det tror inte Mats Öhman är möjligt.

Någon elbil har han inte sålt än, men i vår kommer två modeller. Sedan 2008 har de sålt 120 gasdrivna bilar, varav tre-fyra stycken till privatpersoner. Han tycker att man både lokalt och statligt borde uppmuntra privatpersoner ekonomiskt att välja gasdrivna bilar. De gasdrivna bilarnas utsläpp varierar, men körda på biogas släpper de ut runt 20 gram koldioxid per kilometer.

Men gasdrivna bilar funkar bara för den som kör i Gävle eller söderut. I Dalarna och Hälsingland finns inga tankställen och det är ont om dem längre norrut.

Själv kör Mats Öhman, genom företaget, en miljöklassad elhybrid-suv. Men den bode inte vara miljöklassad tycker han. Även om den inte släpper ut något när han kör på el genom Gävle drar den en liter soppa milen när han kör på fossilt bränsle.

anna.bagge@gd.se

Mer läsning

Annons