Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sakta i backarna

/
  • Den vita leran kommer från Cornwall i England används i papperstillverkningen. Två gånger per arbetspass lastar Camilla Tjärnlund sin bil full med lera i Gävle hamn.
  • Bilen är lastad och väger nu 60 ton. Nu gäller Eco-driving.  En dator i bilen registrerar bränsleförbrukning, snitthastighet, antalet inbromsningar och andra parametrar.
  • När arbetspasset är över får Camilla Tjärnlund en körrapport som visar hur det gått. Har hon hållit nere bränsleförbrukningen kan det ge extrapengar i lönekuvertet. Planera körningen – då får du ner förbrukningen, tipsar Camilla.

Två gånger per dag i ur och skur kör Camilla Tjärnlund fram och tillbaka mellan Borlänge och Gävle hamn.

Hon kan vägen utan och innan och vet i vilka backar och kurvor man kan spara bränsle.

– Hur man kör gör väldigt stor skillnad, säger hon.

Annons

18 minuter över elva svänger hon in med sitt stora ekipage vid Stora Ensos lerlager nere i hamnen i Gävle.

Det är andra gången samma dag som hon är här för att lasta lera, som används i papperstillverkningen.

Hon öppnar porten, kör in bilen i lagret där leran ligger i stora gråvita drivor.

När hon bytt skor byter hon också fordon. Camilla Tjärnlund lassar själv sin bil med en lastare medan den finmalda leran yr omkring henne.

En halvtimma senare är hon klar att köra sin fullastade 60 ton tunga bil tillbaka till Kvarnsvedens pappersbruk igen.

Då är det eco-driving, sparsam körning, som gäller.

Åkeriet Bigero, som Camilla Tjärnlund kör för, satsar mycket på ecodriving. En del av pengarna som åkeriet sparar genom minskad bränsleförbrukning går tillbaka till chaufförerna genom olika tävlingar.

– Det är lite olika hur det fungerar, men det kan ge någon krona extra för varje deciliter vi sparar, eller om vi kommer under genomsnittet. Det är kul att tävla mot sig själv också, att se om man blir bättre, berättar Camilla Tjärnlund.

– Men det viktigaste är inte pengarna. Det är att det är bra för miljön och för trafiksäkerheten, säger hon.

Att planera körningen är det viktigaste för att få ner bränsleförbrukningen, säger Camilla Tjärnlund.

– Till exempel när jag kommer till en rondell. Då tittar jag långt i förväg om det kommer någon bil och anpassar farten, så att jag kommer in lägligt i rondellen och kan rulla igenom utan att behöva stanna. Jag vill inte bromsa, stanna och börja titta efter en lucka då, säger hon.

På slät mark handlar det mest om att hålla jämn fart men i nedförsbackar kan man också spara bränsle genom att lätta på gasen och låta bilen rulla. Särskilt på hemvägen när bilen är fullastad kan den rulla långt.

– Jag kör mest på automatväxeln. Men ibland, särskilt på vintern, kan jag lägga i den manuella för att spara lite energi, berättar hon.

För det är inte bara den egna skickligheten som påverkar hur mycket bränsle lastbilen drar, konstaterar Camilla Tjärnlund. Vädret spelar också in.

– Det är stor skillnad när det blir vinter. Och när det är motvind märks det direkt att det blir högre bränsleförbrukning, berättar hon.

Till exempel när jag kommer till en rondell. Då tittar jag långt i förväg om det kommer någon bil och anpassar farten, så att jag kommer in lägligt i rondellen

Camilla Tjärnlund

Mer läsning

Annons