Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Specialvisning för ”tågnördar”

/
  • X2000-tåget har stått på en bangård utanför Hong Kong i fem år. Nyligen anlände det med båt till hamnen i Uddevalla och har sedan kört raka spåret till Gävle.– Ägarna ville inte sälja utan klartecken från Peking, så vi har fått vänta ganska länge på att få köpa tillbaks det, säger Jonas Strömblad på SJ (till höger). Till vänster syns Henrik Reuterdahl, trafikchef på Sveriges Järnvägsmuseum.
  • En av huvudattraktionerna under järnvägsmuseets
  • På 90-talet hamnade denna ångkran från år 1948 i järnvägsmuseets ägo.
  • Om ångkranen ska klara att lyfta 50 ton gäller det att elda ordentligt.
  • – De visste vad de gjorde på den tiden, loken är otroligt genomtänkta och välbyggda, säger guiden Henrik Reuterdahl.
  • Anders Nyman är medlem i järnvägsmuseets vänförening och har lärt sig att ratta den gamla ångkranen.
  • Omkring 30 personer dök upp på järnvägsmuseets

I dag arrangerar Sveriges Järnvägsmuseum en museidag på temat ånga.

Men redan i går fick de riktigt inbitna tågfantasterna en förhandsvisning.

– Det kinesiska X2000-tåget var häftigast, säger tioårige Noa Stenälv.

Annons

Ett 30-tal personer valde att ägna en timme av fredagskvällen åt rundvandringen på järnvägsmuseets område. Guiden var Henrik Reuterdahl som är chef för museets trafik.

– Det står nördvisning på programmet, så det är väl jag som är nörden som ska visas upp, skojar han.

Järnvägsmuseet kör tåg överallt i Sverige vid olika tillfällen, för några veckor sedan deltog exempelvis ett ånglok från år 1909 i invigningen av ett nytt järnvägsspår i Kiruna.

– De visste vad de gjorde på den tiden, loken är otroligt genomtänkta och välbyggda. För två år sedan plockade vi ut ett ånglok som stått i beredskap i ett stall i Hofors sedan 70-talet, inom 36 timmar kunde vi köra med det, säger Henrik Reuterdahl.

En av kvällens huvudattraktioner var ett X2000-tåg som har trafikerat den kinesiska järnvägen i knappt tio år.

Ett lok med fem vagnar såldes till Kina för 14 år sedan och hann gå 365 000 mil innan det togs ur bruk år 2007 och ställdes undan på en bangård utanför Hong Kong.

SJ har nyligen lyckats köpa tillbaks tåget som ska rustas upp och tas i trafik i Sverige.

– Det har stått fuktigt och varmt under lång tid, så det är ganska mycket mögel därinne som vi sanerar just nu, berättar Jonas Strömblad som är fordonsplanerare på SJ.

– En annan detalj är att tåget saknar toatank, det verkar som att kineserna släppte ut allting på spåret, säger han.

En bit därifrån står en ångdriven kran beredd att visa sina muskler. Minst 50 ton skulle den klara av när den byggdes år 1948.

– SJ beställde två kranvagnar som ofta användes vid tågurspårningar. Den ena fanns i Nässjö och den andra i Ånge, säger Henrik Reuterdahl.

"Ånge" togs ur bruk 1976 och kom i järnvägsmuseets ägo år 18 år senare.

– Men vi hittade ingen handbok, så det tog ett tag innan vi lärde oss hur den fungerar. Vi fick ta hjälp av en 84-åring som kört kranen i Ånge, säger Henrik Reuterdahl.

Mer läsning

Annons