Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Spindeln hänger i Camillas bar

/

Annons

Rostfria Ove håller på rusta upp en gammal Volvo Amazon med lister och krom, ratt av bakelit men inte Carlifoniavit, utan uppiggande askmolnsgråblå. Naturligtvis fri från rost men med ”kärvostyrning”.

Vi andra laddar för att segla eskader till Åland. Vi har beställt mat i boxar av Boxar-Claes Abrahamsson. Vad vi får i lådorna blir en överraskning, bara det inte blir pölsa. Elektriska Roffes båt är nästan klar för avsegling, han ska bara undersöka varför han fick kortslutning i båten strax före sjösättning. Huvudsaken är att värmesystemet i båten fungerar. Det är kallt att segla så här års. Vattnet är kallt, bara sju-åtta grader. Båtens skal är tunt och kylan kryper in obevekligen.

Spindeln hänger inte med till Åland, han tänker hänga i baren på vip-invigningen av Camillas nya flytande krog, Gefle Brygga vid Islandsbron. Det är bara att lyfta på skepparmössan, säga Panta Rei och önska Camilla lycka till på Gavleån. Hon om någon kan verkligen önska Gävleborna ”Välkommen ombord”.

Tittar in efter Ålandseskadern på en öl och bär hem spindeln. Han har väl en rejäl hängover vid det laget. Hårt liv sjömanslivet.

Apropå mössa så ska jag testa en Gävlemössa på det kyliga Ålands hav. Lars Isaksson tillverkade mössor i ett gammalt tryckeri i Sätra. Nu finns företaget Haetta i Umeå. ”Heatta allweather” på hättan alltså. Heatta är fornnordiska ordet för värme. Rapport kommer.

Jag jagade Daniel och Victoria med kameran i Åmot häromveckan. En bestämd officer höll ordning på oss fotografer. Hon hade fler gradbeteckningar än en termometer. En kollega tröttnade på hennes domderande och frågade: ”Kommer du från Nordkorea?” Hårt liv sjömanslivet.

Gotland runt, segeltävlingen, drar in till Stockholm, de gamla vackra träbåtarna och de stora snabba båtarna ska starta vid Galärvarvet. Den 6 juli klockan 11.00 startar båtar som Jacob Wallenbergs Refaunt och Itaka, en av de mest kända klassiska båtarna. Många fina gamla båtar blir det att titta på.

Jag tror att familjen Engvall i Gävle ägde och seglade Itaka en gång i tiden. Itaka är byggd 1934 och nästan 19 meter lång. Gotland runt byter namn i år, med tanke på de gamla fina båtarna borde tävlingen heta Antikrundan. Men i stället heter den nu ÅF Offshore Race. Lite roligare namn hade varit ÅFshore Race. Men så kul får man inte vara i snobbiga Kungliga Segelsällskapet i Stockholm, KSSS. Målgången blir som vanligt i Sandhamn.

Stockholm stad satsade 50 miljoner för att ha ett etappmål av Volvo Ocean Race 2009. För ÅF Offshore Race med 350 startande båtar satsar Stockholm Stad 200 000 kronor. Välkommen ombord.

Gävle kommuns kultur & fritidschef Mats Öström åker till Helsingfors titt som tätt för att träffa sin kärlek. Då passar han på att titta till annan intjärad vän, Briggen Gerda.

Läste i bladet att Gävle Teater har 100 000 bin på taket, förväntar de sig få en biroll tro?

Tor har man inte sett mycket av sedan han sjösatte. Men rapporterna säger att han seglat Ornö runt och kommit femma bland 185 båtar. Det är bra. Sedan har han seglat från Gävle 90 grader på kompassen till det tar stopp i Finland och idyliska Uusikaupunki, eller Nystad på svenska. Grundad av Gustav II Adolf.

Seglingen på 130 sjömil tog drygt 17,5 timmar enkel resa. De satte spinnaker utanför Bönan och tog ner i Finland. Snittfarten blev 7,5 knop med toppfarter på 13 knop. Väl framme vred vinden 180 grader så det blev medvindsåka på kurs 270 grader tillbaka till Gävle. Kan man säga Tor-gubbe, i stället för turgubbe.

Panta Rei

Lasse Halvarsson

Mer läsning

Annons