Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svensken storleken större

/

För ungefär tio år sedan började H&M med stora storlekar. Andra klädkedjor har följt efter. Anledningen är enkel. Vi har blivit fetare!

Annons
Visst kan det ha med inköpsland att göra om storlek 38 inte passar längre. Troligare är att kroppen växt - på bredden. De gamla bortförklaringar med franska storlekar håller snart inte. Storlekarna ska bli lika över hela Europa. Men innan systemet göra om ska svenska folket mätas. Det är 30 år sedan sist.
Sven-Erik Hänel, projektledare för kroppsmätningsprojektet på IFP research i Mölndal säger som det är - rakt ut.
- Vi har blivit obetydligt längre men fetare. Damerna är värst. Inget stämmer längre.
Det är alltså inte kläderna som har krympt men handeln har ökat rörelsevidden och hela storlekssystemet har blivit osystematiskt.
En undersökning från Pliktverket visar att medellängden för 18-åriga män ökat med 11 millimeter till 179,9 centimeter sedan 70-talet. Vikten har däremot ökat med hela 5,3 kilo till 73,6 kilo.
Men dagens mode är tajt och kort till mångas fasa. Valkarna väller lätt ut.
- Det är på väg att bli lite rymligare och till exempel topparna blir längre. Visst händer det att kunderna har dålig kroppsuppfattning och klär sig i sånt de inte borde men jag tycker att vill man ha smalt ska man ha det, säger Mona Zetterström-Nygren, avdelningschef på H&M.
Det är fler som köper storlek 38-40 än 34-36. Svenskarna är ett storväxt folk. De flesta butikskedjor har dessutom ett sortiment av större storlekar med mera vidd. På H&M heter sortimentet Bib (Big is beautiful).
- Bib kan vara tajt utan att se tajt ut. En del köper Bib fast de inte behöver det bara för att det är snyggt, säger Hasse Haglind, butikschef på H&M
Det vidare sortimentet kom för ungefär tio år sedan och naturligtvis var det efterfrågan som styrde. Det var tydligen då vi började lägga ut på bredden. Ett stort problem i dag är överviktiga barn men något sortiment med vidare kläder för dem finns inte, inte ännu.
- Jag hoppas vi slipper, att man kommer åt ohälsan i stället, suckar Hasse.
H&M har redan europaanpassat storlekarna. Det gjordes för två år sedan. En tröja i storlek 40 ska alltså vara lika stor oavsett om den köps i USA, Holland eller på Malta.
Ungefär 4 000 människor ska mätas. Projektet går också ut på att se hur många som finns i varje storlek för att minimera reaförlusterna.
Mätningarna ska också resultera i ett nytt europeiskt system med helt andra beteckningar och andra intervaller. Det ska alltså fungera lika över hela Europa.
Kroppsmätning pågår för fullt i Frankrike och USA. England är redan klara. Tyskland är på gång medan Finland använt sig av annan teknik.
Mätningarna är viktiga inte bara för klädköpare och textilindustrin utan även ur ergonomisk synpunkt och trafiksäkerhetssynpunkt. Sängar på 200 centimeter är i kortaste laget och sätena i bussarna börjar bli trånga. Bilindustrin ska använda mätningarna för bilsäten och säkerhetsbälten. Den senaste ergonomiska undersökningen gjordes i USA på 50-talet och då togs det för givet att vissa arbetsplatser var för män, andra för kvinnor.
Ett 50-tal punkter på kroppen mäts men för att få kläder med bra passform behövs bara 34 av dem.
Mätningarna ska vara klara i april och resultatet redovisas före semestrarna. När kläderna blir annorlunda är oklart men industrin vill komma igång snabbt. Intressenter i mätningarna är bland andra H&M, KappAhl, Lindex och JC.
- Några gävlebor är inte påtänkta för mätning men om någon vill vara med är det bara att höra av sig till IFP research, hälsar Sven-Erik Hänel.
Moniqa Swälas
026-15 96 28
moniqa.swalas@gd.se

Mer läsning

Annons