Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Var rädd om gubbarna!

/

Den här veckan ska trafiken ledas om vid infarten till Valbo Köpcentrum. Då blir det ännu tuffare för vägarbetarna.
– Sitter man i bilen när det går fort märks det inte men står man bredvid så känns det ordentligt, säger Christer Asp, platschef på tunnelbygget

Annons

När Gefle Dagblad hälsar på hos Peabs vägarbetare vid tunnelbygget under riksväg 80 mellan Valbo Köpcentrum och Valbo Köpstad är det en ganska trygg arbetsplats. Sedan halv sju på morgonen har ”gubbarna” jobbat i en grop ungefär sex meter under vägbanan. Mellan vägbanan och gropen finns en betongbarriär. Just den här biten är etapp 1 i tunnelbygget och det som återstår är fyllningen runt tunnelvalvet.

Klockan åtta på morgonen är trafiken tät på riks-80. Nere i gropen hörs ett konstant men dämpat motorbuller. Ulf Sikberg kör fram sten och plattar till med skopan. Gösta Agardh jämnar till med en spade. Intill ska det skapas en gallermur av gabionkorgar, en sorts gallerburar, som fylls för hand med sten. Lite längre bort i ett tält pågår tillverkningen av cementblocken till tunnlarna. Stora plyfaformar är märkta 1, 2, 3 och 4.

– Vi gör så i stället för att gjuta på plats så slipper vi vara vid vägen så mycket, säger Christer Asp, platschef.

Han gruvar sig lite för de övriga etapperna när de måste vara närmare trafiken. 32 000 fordon passerar dagligen, många av dem är tunga långtradare. Yrkeschaufförerna är inte mer rädda om vägarbetarna än privatbilisterna. Farten är begränsad till 70 kilometer i timmen vid tunnelbygget. Många tycker tydligen att det inte gäller dem. Åter är en automatisk vägkamera utplacerad ett tiotal meter framför bygget. Fortfarande kör en av tio för fort.

Den här dagen registreras 71 förare som fortkörare. En av dem ligger precis på gränsen för att få sitt körkort indraget efter att ha kört över 100 kilometer i timmen förbi Christer, Gösta, Viktor, Lars, Ulf och de andra gubbarna.

Christer Asp hoppas att bilisterna lär sig sakta ner så att de kan få jobba säkert framöver. Varje etapp tar ungefär två månader att färdigställa och till hösten ska de vara klara men målet är att hinna färdigt innan semestertrafiken – utan olyckor.

– Värst var det vid rondellen. Då hade vi bilarna direkt intill. Där gick det inte så fort men det gör det nu, säger Christer Asp.

Strax efter vägarbetet finns en 110-skylt. Många bilister gasar på långt före skylten. Vid vägkanten känns lufttrycket ordentligt i hela kroppen när personbilar kör snabbt förbi. När det kommer långtradare flyger man nästan omkull.

Den här veckan är det dags att påbörja etapp 2. Vid firman Jennys Hund & Katt ska trafiken från Gävle in mot Valbo Köpcentrum ledas om under ett par månader. Gubbarna kommer att jobba betydligt närmare trafiken än de gör när GD är på besök.

– Ingen ska behöva gå till jobbet och riskera livet, säger Lars Bergman när det är dags för matrast i labbet prick klockan nio.

Han har varit med om att skyltvagnar hamnat i gropen och han har fått spaden avkörd. De andra vid bordet nickar igenkännande.

– Och det händer att folk kör in i betongmuren, säger han.

Ulf Sikberg jobbar ibland åt Vägverket med underhåll och arbetar då på vägbanan.

– Tar man ett steg bakåt är hälsenan borta.

Just den här etappen ligger en liten bit under vägbanan men det innebär inte att jobbet är riskfritt. Långtradare har kört i diket på annat håll och det kan hända här också. Dessutom ska gubbarna hålla skyltarna på vägbanan rena från snö och byta batterier i skyltvagnarna. De måste ut mitt i trafiken.

– När vi skulle röja snö vid betongmurarna ställde Gösta sig med bilen så att ingen skulle smita förbi men det hjälpte inte. Han ställde bilen på tvären och hade blinkljus men de körde förbi i alla fall, berättar Viktor Plüm.

– Man vet inte om bilisterna ser oss, säger Gösta Agardh.

– Trafikanterna får panik när de kommer in i byggområdet. Trampar de gasen i botten så är problemet snabbare över. Och så blir vi utskällda för att vi gräver upp, säger Gösta med en suck.

– Jag vill gärna ha ögonkontakt med bilisterna men det är svårt när man ska jobba också, fortsätter han.

Gubbarna är rörande överens om att bilisterna har svårt med skyltningen och att det orsakar tillbud.

– Det är jäkligt obehagligt. Man funderar många gånger över vad som ska hända i dag, säger Lars och ruskar lite på sig.

Gösta tror att det är de gul/röda sidoskärmarna som ställer till det så att bilister då och då hamnar på fel sida om markeringarna.

– Folk vet inte vilken sida de ska åka på, säger han.

– Då finns det ju all anledning att ta det lugnt, tycker Viktor

Vägverket vet om problemet men svaret Peab fått är att alla som tar körkort får lära sig vad skyltarna betyder.

Hur gör de själva när de passerar vägarbeten?

– Är det NCC och Skanska drar vi på, säger Lars och alla skrattar så det bullrar i labbet.

I slutet av januari berättade Gefle Dagblad att trafikpolisen hade automatisk fartkontroll vid tunnelbygget vid fyra

tillfällen i januari.

Vid det fjärde mättillfället körde var

tionde bilist för fort, en halvering jämfört med en mätning veckan innan.

Mer läsning

Annons