Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Viktigast få stöd och hjälp

/
  • Christina Axelsson, som jobbar med elever med bland annat Aspergers syndrom på Polhemskolan, vill gärna se undergrupper under den nya diagnosen autismspektrumtillstånd.
  • Frida Åström, Améline Estassy, Hanna Kammerling och Sonny Öster Strand har alla Aspergers syndrom. De har inga problem med att diagnosen försvinner.

Diagnosens namn är inte så intressant – det viktigaste är att få stöd och hjälp.

Det menar några av eleverna på Polhemsskolans Aspergerklass som GD träffat.

Annons

Frida Åström är en av 35 elever på introduktionsprogrammet individuellt alternativ på Polhemsskolan.

Hon var åtta år gammal när hon började utredas. När hon var elva år fick hon beskedet att hon har Aspergers syndrom men det var först när hon började i sin nuvarande gymnasieklass som hon kunde acceptera diagnosen.

– Här passade jag in. På min förra skola var de andra kräsna på mig och påminde mig hela tiden om att jag var annorlunda. För mig är det svårt att vara i kontakt med andra, jag är en ensamvarg, förklarar hon.

Klasskamraten Sonny Öster Strand fick sin diagnos så sent som för två år sedan. För hans del var det en lättnad att äntligen få en förklaring till varför han ibland känt sig annorlunda.

– Det var skönt att få veta vad jag hade så att jag kunde få mediciner och koncentrera mig, säger Sonny Öster Strand.

Att diagnosen Asperger kan försvinna inom kort är inget som upprör eleverna.

– Jag bryr mig inte, säger Améline Estassy som haft sin diagnos i 13 år.

– För mig är det inte så viktigt med namnet, jag bryr mig mest om problemen, säger Frida Åström.

Hanna Hallqvist är den enda i gänget som GD träffar som inte har Asperger utan atypisk autism. Och hon är negativ till att Asperger och även hennes diagnos riskerar att upphöra.

– Det är inte så smart att slå ihop alla i en så stor diagnosgrupp. De behöver sina smeknamn för de har ju vissa skilda drag, menar hon.

Christina Axelsson, lärare och programledare för individuellt alternativ, håller med om att diagnosen autismspektrumtillstånd kan kännas alltför vid.

Enligt henne vore det bästa om diagnosen även kunde ha några undergrupper med lite olika inriktningar.

– Det är rent allmänt bra med diagnoser, då vet vi som jobbar med de här eleverna vad vi ska göra för att hjälpa dem på bästa sätt, säger hon.

Hon berättar om en liknelse som hon hört professor Christopher Gillberg vid Göteborgs universitet använda.

– Ta förkylning och influensa – de yttrar sig på samma vis fast i olika grad. Så är det med autism och Asperger också, det är samma symptom men svårigheterna är mycket större för en person med autism.

Mer läsning

Annons