Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Allt handlar om tajming

Annons

På en okänd plats i Argentina startade en lastbil som skulle transportera kor in till Buenos Aires. Även tidpunkten när den startade är för mig okänd. Det enda jag vet var att den startade vid exakt rätt sekund, eller fel om man så vill...

Ibland när jag cyklar på långa raksträckor där inte mycket händer omkring mig börjar jag tänka på allt möjligt. Ibland tänker jag på vad jag inte hade fått se om inte det ena eller det andra hänt innan och påverkat mina framtida upplevelser.

Till exempel skrev jag för ett tag sedan om hur häxorna på ön Chiloé försenade mig med fem dagar genom att få mig att missa en båt. Men om de inte gjort det kanske jag hade kommit fram till Valdéshalvön, som jag skrev om sist, just under de dagar då späckhuggarna inte syntes till. På så sätt hade jag kunnat gå miste om en dröm.

Det finns inget ont som inte har något gott med sig brukar man ju säga. Jag var faktiskt inte speciellt glad över att förlora fem dagar på Chiloé när jag ville komma till späckhuggarna så fort som möjligt. Men om denna försening faktiskt gjorde att jag fick se dem måste jag ju vara tacksam. Kanske var det goda häxor trots allt.

Möjligen hade jag sett späckhuggarna ändå men jag hade definitivt inte träffat de delfinforskare som senare gav mig den oförglömliga möjligheten att snorkla med sjölejon. Bara en dags medvind i stället för motvind skulle kunna påverka mina framtida upplevelser mycket. Det handlar mycket om tajming och tillfälligheter när man reser med cykeln.

Åter till lastbilen. Samtidigt som den närmade sig på avstånd avslutade jag en lunchpaus under några eukalyptusträd och började cykla igen. Tajmingen var exakt. Om jag bara hade börjat cykla några sekunder tidigare eller vilat några sekunder till...

När jag hör lastbilar och bussar närma sig bakifrån försöker jag att alltid cykla så långt ut på den nästan obefintliga vägrenen som möjligt.

Vinden snett framifrån skulle komma att spela en viktig roll för tajmingen. Dels bromsade den ju mig precis lagom så att tajmingen blev precis. Dessutom var den precis lagom stark och i rätt riktning – eller fel. Jag antar att uttrycket ”nöden har ingen lag” gäller även för kor som är nära slutet av sina liv.

Om man måste lätta på trycket så måste man. När just denna djurtransport passerade var allt tajmat perfekt. Lastbilsstarten, lunchpausen, vindstyrkan och även vindriktningen. Lastbilen närmade sig. Jag cyklade så långt ut på vägkanten som jag kunde, men det hjälpte inte.

När den passerade kände jag hur det skvätte till. Jag blev brunfläckig från topp till tå, liksom cykeln och packväskorna.

Jag hoppas denna upplevelse hjälper till att tajma in någonting bra i framtiden.

Daniel Rosengren

www.scutisorex.se