Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Anders nådde uppgörelse till sist

Anders och Birgitta Brandt lurades av det estniska företaget Supershopping. Nu har han efter en dryg månads strid nått en uppgörelse med deras inkassobolag Alektum.

Annons

Det var i juli som leveransen med ”solskensvitaminer” damp ner hos paret Anders och Birgitta Brandt. De sade upp abonnemanget direkt men har ändå fått flera inkassokrav sedan dess. Allt började med en enkät som Birgitta besvarade via mail, vilken skulle ge chansen att vinna pengar att handla för hos Coop.

Men i det finstilta stod även att en sändning vitaminer skulle skickas kostnadsfritt första gången med en expeditions- avgift på 59 kronor. Coop hävdar bestämt att det rör sig om varumärkessnyltning.

I onsdags fick paret ytterligare en faktura och tyckte att måttet var rågat. Anders Brandt ringde Peter Hellman, informationschef för Alektum, inkassobolaget som Supershopping tagit hjälp av.

– Han pratade ett juridiskt fikonspråk som en normal svensk inte förstår. Då sa jag till honom att det finns ett ordspråk som säger att man kan tala adelns eller böndernas språk. Nu får du välja vilket det ska vara. Då blev han tyst och gick med på att dra tillbaka alla anspråk, säger Anders Brandt.

Anders Brandt måste bara skicka in de leveranser och handlingar han har mottagit som bevis till Alektum. Han sparar kopior på all dokumentation och kommer kräva ersättning för tiden han har lagt ner på att få rätt, såsom telefonkostnader.

Andra tips Anders har är att kontakta medier, ta fram information om företaget, gå till Konsumentverket och din lokala konsumentledning och polisanmäl. Be personen på kundtjänsten du ringer att uttrycka sig tydligt och förståeligt och inte prata över huvudet på dig.

– Följ också gängse lagar och gör inget som kan slå tillbaka på dig själv som konsument.

Han har hela tiden samtalat om den dryga månadens problematik med Kristina Fält på Konsument Gästrikland. Som av en händelse fick hon för några dagar sedan också ett mail från Supershopping. Nu var Coop utbytt mot Ica där ett presentkort på 15 000 kronor gick att vinna.

Peter Hellman på Alektum kan inte uttala sig om enskilda fall av juridiska skäl. Han menar att många klickar i avtal utan att tänka sig för.

– Jag förstår inte varför folk är så upprörda, skicka tillbaka varorna istället och utnyttja ångerrätten.

Att paret Brandt kommer få ersättning ser Hellman ingen chans för.

– Jag förstår inte hur man kan kräva ersättning för något man faktiskt har klickat i på internet?

GD har försökt nå Supershopping sedan i måndags förgäves.

Följ också gängse lagar och gör inget som kan slå tillbaka på dig själv som konsument.

Anders Brandt

Annons