Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ånga på!

Annons

Grönsaker var ämnet för några veckor sedan. Då fick jag ett tänkvärt mejl från Bernt Moberg, som annars skriver om fiske här i GD. Så här skriver han:

”På de frysta grönsakernas förpackningar beskrivs alltid att grönsakerna ska kokas i vatten. Helt vansinnigt tycker jag. Att ångkoka grönsakerna ger ett mycket bättre resultat. En ångkokningsinsats finns att köpa för 49 kronor.

Fyll kastrullen med ett par centimeter vatten och lägg i ångkokningsinsatsen. Koka upp vattnet. Lägg i de frysta grönsakerna, eller färska grönsaker. Koktiden är ungefär densamma för ångkokning som för kokning i vatten.

Resultatet blir grönsaker som behåller smaken, formen, färgen, vitaminerna och andra nyttigheter. Alla grönsaker vinner på att ångkokas, men broccoli är nog den grönsak som skillnaden mellan vanlig koknig och ångkokning blir som allra störst för.

För att göra grönsakerna extra goda kan man efter kokningen lyfta ur ångkokningsinsatsen och grönsakerna, hälla bort vattnet och lägga tillbaka grönsakerna i kastrullen. Lägg därefter i en klick smör och lite salt. Låt smöret smälta och vänd grönsakerna i smöret.”

Jag gissar att Bernt har alldeles rätt. Än har jag inte kommit mig för att köpa en insats men det ska bli!

Just nu behövs nämligen alla knep som gäller grönsaker. Jag håller på att testa lågkolhydrat-dieten och då gäller det att hitta alternativ till potatis och pasta.

Godast hittills – och lyxigast – är stekt sparris men lättkokt broccoli med hyvlad parmesan är inte heller dumt.

Att vara utan bröd går väldigt bra, frukostmackan är utbytt mot ägg och bacon vilket gör mig mätt och belåten flera timmar.

Om det fungerar som bantningsmedel?

Två kilo försvann de tre första dagarna men sen går det sakta. Sakta men säkert, neråt går det, ett ynka hekto i taget.

Mer läsning

Annons